2024/04/20

مذاکره جاستین ترودو و دانلد ترامپ در نشست G7 بر سر تجارت

مذاکره ترامپ و ترودو

مذاکره ترودو و ترامپ در نشست G7 بر سر تجارت

نشست  G7 (متشکل از رهبران کشورهای بریتانیا، ایتالیا، آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا) در منطقه‌ای تفریحی واقع در فرانسه در حال برگزاری است. دیروز یکشنبه، در دومین روز این نشست، جاستین ترودو و دانلد ترامپ در مورد تجارت به مذاکره پرداختند. هر دو رهبر، از توافقنامه‌ی اخیر خود موسوم به ( USMCA) اظهار خرسندی کردند.

 

توافقنامه‌ی ایالات متحده – مکزیک – کانادا (USMCA)  راه درازی را پیموده تا به نتیجه برسد. قبل از آن، ترامپ وعده داده بود که توافقنامه‌ی NAFTA را پاره می‌کند.

 

ترودو گفته است:« خیلی رک بگویم، دور این میز آدم‌هایی جمع شدند که می‌خواهند راجع به تجارت با هم مذاکره کنند». همچنین پیش از آغاز نشست، ترودو و بوریس جانسن با هم گفتگویی انجام دادند و بر سر این مطلب توافق کردند که بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا، تدابیری اندیشیده شود که موقتا بین این دو کشور تجارت پایدار برقرار باشد.

 

ملاقات با ترامپ مهم‌ترین رویداد دو نفره برای ترودو در این نشست بوده است. ترودو امیدوار است در انتخابات فدرال پیش رو که در پاییز برگزار خواهد شد، بتواند از مزایای توافق جدیدی که با ترامپ انجام داده به نفع خود استفاده کند. ترودو همچنین در ادامه گفته است که:« توافق خوبی انجام داده‌ایم که به نفع کارگران، شهروندان و طبقه‌ی متوسط می‌باشد؛ این توافق توافقیست که دوست داریم نظیر آن در سایر نقاط جهان نیز بیشتر اتفاق بیفتد».

 

وقتی ترامپ و ترودو جلوی دوربین خبرنگاران قرار گرفتند، هیچ علامتی از دشمنی و کدورت در چهره‌ی آن‌ها مشاهده نمی‌شد. حال آنکه در نشست سال قبل، ترامپ از امضای آخرین بیانیه خودداری کرده و روز بعد طی توییت‌هایی تند به خاطر آنچه که توهین به خود تصور کرده بود، کدورت شخصی خود با ترودو را به همه اعلام کره بود.

 

اما دیروز، ترامپ توافق خود با ترودو را به منزله‌ی  پیروزی مجدد خود عنوان کرده و بار دیگر از دموکرات‌ها خواست که این توافقنامه را تصویب کنند. او دیروز در این رابطه گفت:« فکر می‌کنم این توافق توافقنامه‌ی بسیار ویژه‌ای است. کشاورزان آن را دوست خواهند داشت، فعالان اتحادیه‌های کارگری آن را دوست خواهند داشت، کارگران و تولیدکننده‌ها نیز از آن استقبال خواهند کرد. همه از این توافقنامه راضی خواهند بود. فکر می‌کنم اکثر دموکرات‌ها میز از آن استقبال کنند. امیدوارم دموکرات‌ها زودتر آن را تصویب کنند».

 

گفتنی است در نشست G7 ، رهبران هفت کشور برتر دنیا در حوزه اقتصادی، سالانه دور هم جمع می‌شوند و به گفتگو و مذاکره در مورد مسائل اقتصادی و کسب و کار و تجارت می‌پردازند. اولین روز این نشست شنبه مورخ ۲۴ آگوست برگزار شد و طی آن به گفتگو در مورد اقتصاد جهانی پرداخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!