2024/04/19

سایه‌ی جنگ اقتصادی بر سر اقتصاد کانادا قرار دارد

جنگ اقتصادی

سایه‌ی جنگ اقتصادی بر سر اقتصاد کانادا

یک مقام ارشد بانک کانادا روز پنجشنبه اعلام کرد که گرچه کانادا ضعف اقتصادی اول سال جاری میلادی را جبران کرده اما با افزایش تنش اقتصادی و عدم قطعیت مرتبط با آن روبه‌روست. آقای Lawrence Schembri که در هلیفکس سخنرانی می‌کرد اعلام کرد که کانادا، نگرانی‌های اول سال را پشت سر گذاشته اما داده‌هایی که در دست داریم باز هم ما را نگران می‌کند.

 

او بنا به مطالبی که در اتاوا منتشر شده بود، خطاب به اتاق بازرگانی هلیفکس گفت که:« الان اقتصاد کانادا در نهایت توانایی خود قرار دارد، بیکاری پایین است و مهار تورم در کانون هدف بانک مرگزی قرار دارد. این نقطه‌ی شروع مستحکم نشان می‌دهد که اقتصاد کانادا در برابر توسعه‌های اقتصادی منفی قدری مقاومت دارد که البته خوب است.»

 

وی افزود:« با توجه به این مطالب، ما قبول داریم که داده‌ها حاکی از مقداری نگرانی است؛ من‌جمله ضعف مصرف. همچنین، نسبت به کاهش سرمایه گذاری در کسب و کارها هم جای نگرانی وجود دارد که البته علت آن هم احتمالا جنگ تجارتی و عدم قطعیت مرتبط با آن است.

 

کاهش نرخ بهره امکان دارد؟

گفتنی است چهارشنبه‌ای که گذشت بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را ثابت نگه داشت و بیان کرد که به دقت اقتصاد جهان را دنبال می‌کند. بانک مرکزی برای مدیریت تورم نرخ بهره را تنظیم می‌کند. بسیاری از اقتصاددانان پیش بینی کرده‌اند که این بانک در اواخر سال جاری میلادی نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

 

رفتار بانک مرکزی در هفته‌ای که گذشت حاکی از این بود که باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی می‌افتد. این در حالی است که سایر بانک‌های مرکزی جهان برای واکنش به جنگ تجارتی و فرسایش اقتصاد جهانی نرخ بهره را کاهش داده‌اند یا قصد خود را برای انجام این کار اعلام کرده‌اند.

 

آقای  Lawrence Schembri در ادامه همچنین گفته است که:« در این وضعیت نامعلوم، بانک‌های مرکزی سیاست پولی متناسب با شرایط و اهداف خود را اتخاذ کرده‌اند. این امر باعث شده که در بازار کانادا، بازدهی اوراق قرضه پایین‌تر بیاید و هزینه‌های استقراض هم کمتر شود. ما همچنان تصمیمات خود را بر چهارچوب سیاست خود اتخاذ می‌کنیم، و برای مدیریت تورم نرخ بهره را تنظیم می‌کنیم و حواسمان به آسیب پذیری‌های مالی هم هست.»

 

لازم به ذکر است اقتصاد کانادا در فصل دوم سال جاری رشد ۳٫۷ درصدی داشته است که بیشتر از انتظار بانک مرکزی کانادا بوده است. علت این رشد، افزایش تولید انرژی و صادرات و نیز تقویت بخش مسکن بوده است. در عین حال، بانک مرکزی گفته است که قدری از این رشد بیش از حد انتظار مقطعی بوده و در نیمه‌ی دوم سال جاری روند کند را تجربه خواهد کرد. از آنجا که اقتصاد کانادا به تجارت جهانی وابسته است، این جنگ دغدغه‌ی اصلی بانک و بزرگ‌ترین ریسک در پیش بینی‌هایش قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!