2024/03/28

برنامه‌های مهاجرتی حزب لیبرال در صورت پیروزی مجدد

برنامه‌های مهاجرتی حزب لیبرال در صورت پیروزی مجدد

حزب لیبرال کانادا به تازگی پلتفرم انتخابات فدرال را منتشر کرده و در آن وعده داده است که در صورت پیروزی در 21 اکتبر آن‌ها را اجرایی خواهد کرد. این وعده‌ها به شرح زیر است:

 

  • حرکت در راستای افزایش مسئولانه و معقول مهاجرت
  • ایجاد برنامه‌ی مهاجرت شهری (مخصوص شهرداری‌ها) – Municipal Nominee Program
  • دائمی کردن پایلوت مهاجرت آتلانتیک
  • رایگان شدن تقاضا برای شهروندی دارندگان اقامت دائم

400 هزار مهاجر در سال؟

وعده‌ی حزب لیبرال برای افزایش مهاجرت جای تعجب ندارد. از 2015 که حزب لیبرال عنان قدرت را در دست گرفته است سطح پذیرش مهاجرت به تدریج از 260 هزار نفر در سال به بیش از 330 هزار نفر در 2019 رسیده است. این در حالی است که برای سال 2021 این حزب قصد دارد 350 هزار مهاجر در سال جذب کند. بنابراین این خبر جدیدی نیست.

 

اما آنچه که جدید است، این است که حزب لیبرال وعده داده است که افزایش مهاجران را فراتر از سال 2021 ادامه دهد که بدین معنی است تعداد مهاجرانی که در سال وارد کانادا می‌شوند ممکن است به 400 هزار نفر هم برسد.

 

برنامه‌ی مهاجرت شهری چیست؟

در سال 1999 کانادا از برنامه‌ی مهاجرت استانی پرده برداری کرد؛ این برنامه از آن زمان نقش کلیدی در افزایش تعداد مهاجران در شهرهای منیتوبا، ساسکاچوان و مناطق آتلانتیک کانادا ایفا کرده است؛ این‌ها مناطقی هستند که همچنان مهاجرپذیرند.

 

به غیر از چند استان، در اکثر استان ها 80 درصد مهاجران تنها در یک شهر ساکن می شوند و این امر مشکل کمبود نیروی کار در برخی شهرهای دیگر را بر طرف نمی کند. هنوز اطلاعات جامعی در مورد برنامه‌ی مهاجرت شهری در دست نیست اما با نگاه به پایلوت‌هایی که حزب لیبرال اخیرا راه اندازی کرده می‌توان حدس هایی زد.

 

لیبرال‌ها اعلام کرده‌اند که حداقل 5000 فضای خالی را به مهاجرت شهری یا به اختصار MNP اختصاص خواهند داد. این بدین معنی است که تا سقف 2750 متقاضی ممکن است از طریق برنامه‌ی مهاجرت شهری انتخاب شوند و تعداد باقی مانده به عنوان همسر و فرزندان وابسته به آن‌ها بپیوندند. البته توزیع این تعداد اندک در سراسر کانادا که کشوری پهناور است کار آسانی نیست.

 

چرا درخواست شهروندی رایگان می‌شود؟

فردی که دارای اقامت دائم کاناداست می‌تواند پس از اینکه طی پنج سال قبل از ارائه‌ی درخواست خود حداقل 1095 روز (سه سال) در کانادا حضور فیزیکی داشته است، واجد شرایط درخواست شهروندی شود. او می‌باید همراه با درخواست خود هزینه‌ای هم پرداخت کند که البته دولت فدرال از فوریه 2014 این هزینه را برای بزرگسالان از 100 دلار به 300 دلار افزایش داد.  در 2015 هم بار دیگر آن را به 530 دلار رساند به علاوه‌ی هزینه‌ی حق شهروندی که 100 دلار کاناداست.

 

برآورد شده که حدود 80 درصد دارندگان اقامت دائم کانادایی می‌شوند و به تابعیت کانادا در می‌آیند. اما منتقدان از بالا بودن هزینه‌ی درخواست‌ها گلایه کرده‌اند و گفته‌اند که مهاجران کم درآمد نمی‌توانند این مبلغ را بپردازند. حالا اما حزب لیبرال وعده داده است که در صورت پیروزی کل هزینه‌ی درخواست برای شهروندی را حذف خواهد کرد و این کار را در راستای اصلاح قانون مهاجرت انجام خواهد داد و دسترسی به شهروندی کانادا را برای همه فارغ از سن و موقعیت اجتماعی-اقتصادی امکان‌پذیر خواهد نمود.

 

پلتفرم لیبرال پیش بینی کرده است که حذف هزینه‌های درخواست شهروندی 75 میلیون دلار کانادا در سال مالی 2020-21 برای مودیان مالیات هزینه در بر خواهد داشت و این رقم برای سال مالی فدرال 2023-24 به 110 میلیون دلار خواهد رسید. این هزینه‌ها حاکی از این است که حزب لیبرال انتظار دارد که در نتیجه‌ی اصلاحاتی که در سطح پذیرش مهاجران اعمال می‌کند، به تعداد بیشتری دارنده‌ی اقامت دائم حق شهروندی اعطا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!