2024/03/29

اکثریت کانادایی‌ها: جذب مهاجر آنقدرها هم زیاد نیست

اکثریت کانادایی‌ها: جذب مهاجر آنقدرها هم زیاد نیست

خبرهای جدید از این حکایت دارند که بین آوریل و اکتبر سال جاری، دید کانادایی‌ها نسبت به مهاجران مثبت‌تر شده است. پیش از این Environics Institute در ماه آوریل در این رابطه نظرسنجی به عمل آورده بود که آن هنگام 59 درصد شرکت‌کنندگان این گزاره را مبنی بر این‌که «در مجموع، کانادا دارد زیاد مهاجر می‌پذیرد» رد کردند؛ در نظرسنجی دوم، این رقم به 63 درصد رسیده است که بالاترین حد از سال 2008 است.

 

تنها یک سوم کانادایی‌ها یا 34 درصد با این گزاره موافق بودند که البته از ماه آوریل تا اکتبر این رقم ثابت مانده است. گفتنی است Environics Institute بین 7 و 20 اکتبر در آستانه‌ی انتخابات فدرال کانادا از 2008 کانادایی نظرسنجی به عمل آورد. نتیجه این نظرسنجی این بود که: « روز به روز به تعداد کانادایی‌هایی که مخالف این هستند که کانادا بیش از حد مهاجر می‌پذیرد در حال افزایش است. علت این مسئله این است که از هر 10 کانادایی 8 نفر باور دارند مهاجرت به اقتصاد کانادا کمک می‌کند».

 

در منطقه‌ی آتلانتیک کانادا 71 درصد پاسخ دهندگان مخالف این گزاره بودند که کانادا دارد بیش از حد از مهاجران استقبال می‌کند. کانادایی‌های جوان، زنان کانادایی و قشر تحصیل کرده و مرفه جامعه بیشترین دید مثبت به مهاجرت را داشتند. این موسسه همچنین دریافته که دید منفی به مهاجرت بیشتر در بین افرادی شیوع دارد که نگران از دست دادن شغل خانوار هستند.

 

در بین طرفداران حذب محافظه کار کانادا هم دید منفی به مهاجرت وجود دارد و 51 درصد آن‌ها معتقدند که مهاجرت به کانادا بیش از حد است. حال آن‌که تنها 45 درصد مخالف این گزاره بودند. از هر 4 لیبرال 3 نفر (یعنی 74 درصد) از سطح کنونی پذیرش مهاجران کانادا حمایت می‌کنند و سپس طرفداران حزب سبز با 69 درصد و بلوک کبکی با 64 درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.

 

مزایای مهاجرت اقتصادی

80 درصد کانادایی‌ها موافق این گزاره هستند که «در مجموع، مهاجرت برای اقتصاد کانادا اثرات مثبت به همراه دارد». طبق اعلام Environics Institute ، این بالاترین درصد طی 25 سال گذشته است و کانادایی‌ها هیچگاه انقدر به مهاجرت دید مثبتی نداشته‌اند. این در حالی است که تنها 16 درصد از کانادایی‌ها با این گزاره مخالفت کرده‌اند.

 

از ماه آوریل، باور به تبعات اقتصادی مثبت مهاجرت در منطقه‌ی آتلانتیک  7 امتیاز افزایش داشته است. در این منطقه از کانادا 82 درصد موافق این گراره بوده‌اند. بریتیش کلمبیا با داشتن 84 درصد موافق این گزاره در رتبه‌ی بعدی قرار دارد. اکثریت حامیان تمام احزاب مهم فدرال کانادا با مهاجرت موافق بوده‌اند؛ از 90 درصد لیبرال‌ها گرفته تا 68 درصد از محافظه کاران.

 

64 درصد از کانادایی‌ها مخالف این گزاره بوده‌اند که «کانادا بیش از حد دارد از گروه‌های نژادی اقلیت استقبال می‌کند». موسسه مزبور اعلام کرده که افرادی که مخالف این گزاره بوده‌اند عمدتا همان‌هایی هستند که مخالف گزاره‌ی «کانادا دارد بیش از حد مهاجر می‌پذیرد» بوده‌اند.

 

اما گذشته از همه‌ی این‌ها، یک مسئله همچنان برای کانادایی‌ها در رابطه با پدیده‌ی مهاجرت و مهاجران حائز اهمیت است و آن خوگیری مهاجران با ارزش‌ها و جامعه‌ی کانادا است. نمی‌توان به جایی مهاجرت کرد و آن جامعه را به رسمیت نشناخت و با آن به ستیز برخاست. نمی‌توان در کانادا زندگی کرد، و در عین حال بدقول بود و وقت شناسی و بسیاری ریزه کاری‌های فرهنگی دیگر را زیر پا گذاشت. باید قدردان مهمان نوازی جامعه‌ای که شما را در خود می‌پذیرد بود و ارزش‌ها، هویت و تاریخ آن را پاس داشت. همین مسئله باعث شده تا 50 درصد کانادایی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی معتقد باشند که «خیلی از مهاجران به این کشور می‌آیند و ارزش‌های کانادایی را رعایت نمی‌کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!