2024/04/20

چگونه به کانادا مهاجرت کنیم؟

حتما می‌دانید که مهاجرت بزرگترین چالش و تصمیم در زندگی افراد است و شاید بتوان آن را هم‌سنگ ازدواج و یا حتی از آن نیز سرنوشت سازتر دانست. شما قرار است به جایی بروید که نه با فرهنگ، نه با زبان و نه با بسیاری ریزه کاری‌ها و ظرایف زندگی در آن اصلا آشنا نیستید. در سال‌های اخیر روند احساسات ضد مهاجرت در دنیا رو به افزایش است، و کانادا تنها کشوری است که دارای سیستم مهاجرتی معقول و کارآمد برای جذب مهاجران است. این مسئله در کنار ارزان‌تر بودن دلار کانادا در بازار ارز سبب شده است که متقاضیان مهاجرت به کانادا علاقه مند شوند.

 

این روزها نام کانادا بر سر زبان‌هاست. کانادا کشوری امن، با ثبات اقتصادی و سیاسی بالا و جایگاه‌های شغلی فراوان است. یکی از دلایل اسقبال کانادا از مهاجران نیاز فزاینده‌ی این کشور به نیروی کار ماهر است. شاید شما جز آن دسته‌ای هستید که بستگانشان در کانادا مشغول زندگی هستند؛ یا شاید هم کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اید و یا اصلا خواسته یا ناخواسته، بنا به انواع دلایل می خواهید عطای زندگی در ایران را برای همیشه به لقایش ببخشید و کانادا را وطن همیشگی خود بنامید.

 

تا به حال این پرسش را از خود کرده‌اید که «برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنم؟». با توجه به مهاجرپذیر بودن کانادا و راه‌های متوعی که برای مهاجرت به کانادا در دسترس است شاید این سوال به نظر ساده‌ بیاید، اما مهم‌ترین نکاتی که باید برای شروع فرایند مهاجرت در نظر داشت در چند مورد خلاصه می‌شود: دانش زبانی، تمکن مالی و تخصص و مهارت. مطمئن باشید بدون این موارد فرایند مهاجرت نه تنها به کانادا بلکه به هر نقطه از کره‌ی زمین بسیار دشوار و یا حتی ناممکن خواهد بود.

 

توصیه‌ی ما به شما همراهان گرامی این است که تا حد ممکن در یادگیری و تقویت زبان انگلیسی یا فرانسه‌ی خود بکوشید. تمکن مالی خود را افزایش دهید و اگر تخصص و مهارتی ندارید هر چه سریع‌تر آن را فرا بگیرید. زیرا در با این کار حتی اگر مهاجرت هم نکنید در طول زندگی خود بسیار از آن‌ها سود خواهید برد.

 

اما پس از این موارد کلیدی، و مرور نگرانی از دلتنگی و هزار دغدغه‌ی دیگر، مهم‌ترین پرسشی  که در ذهن فردی که قصد مهاجرت به کانادا را دارد نقش می‌بندند این است که: «چگونه به کانادا مهاجرت کنیم؟» در پاسخ به این پرسش باید گفت که:

عمده‌ مسیرهای مهاجرتی کانادا به چهار دسته تقسیم می‌شود:

 

اکسپرس انتری

در ژانویه 2015 بود که کانادا از سیستم اکسپرس انتری رونمایی کرد. این سیستم برای جذب و اعطای اقامت دائم کانادا به متقاضیان ماهر طراحی شده است. در این سیستم، متقاضی مهاجرت به کانادا بر اساس عواملی نظیر سن، تحصیلات، سابقه کار دارای مهارت، سطح دانش زبان انگلیسی یا زبان فرانسه امتیاز داده می‌شود و متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند توسط کانادا انتخاب می‌شوند. نکته‌ی جالب این است که اکسپرس انتری به متقاضیان اجازه می‌دهد که اعضای خانواده‌ی خود را هم به کانادا ببرند! زمان رسیدگی 80 درصد پرونده‌ها 4 ماه یا کمتر است.

 

برنامه‌ی مهاجرت استانی کانادا

کانادا 13 استان و منطقه دارد که هر کدام از آن‌ها به استثنای استان کبک دارای برنامه‌ی مهاجرتی خاص خود هستند که به آن برنامه‌ی مهاجرت استانی یا اختصارا PNP می‌گویند. این برنامه‌ها به استان‌ها و مناطق اجازه می‌دهند تا سالانه طبق نیاز بازار کار خود تعداد معینی متقاضی مهاجرت کاری را برای اقامت دائم انتخاب کنند. اغلب مواقع برنامه‌های مهاجرت استانی به دنبال کارگران ماهر خارجی که دارای سابقه کار در مشاغل مورد نیاز استان‌ها هستند می‌گردند. برای نمونه برنامه‌ی مهاجرت استانی ساسکاچوان اخیرا بیشتر برنامه نویسان کامپیوتر را هدف گرفته است.

 

تحصیل در کانادا به عنوان دانشجوی خارجی

شاید بتوان گفت مهاجرت تحصیلی به کانادا یکی از بی دردسرترین راه‌های مهاجرت به این کشور باشد. کانادا یکی از برترین مقاصد تحصیلی در جهان برای دانشجویان خارجی است. این مسئله به دلیل وجود دانشگاه‌های برتری نظیر دانشگاه مک گیل، شهریه‌های مقرون به صرفه و استقبال گرمی که از دانشجویان خارجی به عمل می‌آید است. اما نکته‌ی مهم‌تر این است که کانادا تقاضا برای اقامت دائم از ناحیه دانشجوی خارجی را پس از تمام شدن درس او راحت می‌کند! به همین دلیل خیلی‌ها گزینه‌ی مهاجرت تحصیلی و تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را بر می‌گزینند.

 

برنامه‌ی مهاجرت آتلانتیک

از این برنامه‌ی مهاجرتی که به اختصار به آن AIP گفته می‌شود در سال 2017 رونمایی شد تا کارگران بیشتری به منطقه‌ی آتلانتیک کانادا بیایند. این برنامه به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا کارگران خارج از کانادا را استخدام کنند. اگر کارگری خارجی از طرف کارفرمای کانادایی پیشنهاد کار دریافت کند، در فرایند مهاجرت و اسکان خود در کانادا از حمایت برخوردار خواهد بود.

 

همانطور که ملاحظه کردید، راه‌های متنوعی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. البته در این مقاله از برخی گزینه‌ها مانند گزینه‌ی مهاجرت از راه سرمایه گذاری نام برده نشد، چرا که بحران ارزی مد نظر قرار گرفت، که سرمایه گذاری را برای بسیاری از ایرانیان عملا ناممکن ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!