2024/04/16

پنج اصل کلیدی جامعه‌ی کبک

پنج اصل کلیدی جامعه‌ی کبک

دولت کبک جزییات آزمون موسوم به ارزش‌های کبکی که مهاجران باید از آن سربلند بیرون بیایند را منتشر کرده است. گفتنی است از امروز، اول ژانویه 2020، مهاجرانی که می‌خواهند در کبک ساکن شوند باید به دولت کبک نشان دهند که نسبت به ارزش‌های دموکراتیک کبکی که در منشور حقوق و آزادی‌ها مندرج شده آگاهی دارند.

 

دولت کبک در راهنمای جدیدی که در مورد این آزمون منتشر کرده است اعلام کرده که دانش مهاجران نسبت به این ارزش‌ها نشان دهنده‌ی این است که با جامعه خو گرفته‌اند و بهتر می‌توانند در استان زندگی کنند و درک بهتری از کبک دارند. مطالعه‌ی این راهنما الزامی نیست، ولی می‌تواند مهاجران را با ارزش‌های مورد نظر آشنا کند؛ این ارزش‌ها به پنج اصل اساسی تقسیم می‌شوند:

 

  • فرانسه زبان بودن جامعه‌ی کبک
  • دموکراتیک بودن جامعه‌ی کبک
  • برابری زن و مرد
  • حقوق و تکالیف کبکی‌ها
  • سکولار بودن جامعه‌ی کبک

 

آزمون ارزش‌های کبکی چیست؟

موفقیت در این آزمون برای مهاجرت به کبک از طریق یکی از پنج مسیر مهاجرتی زیر الزامی است:

 

  • Quebec Skilled Worker Program
  • تجربه‌ی کبکی
  • مهاجرت به کبک از طریق کارآفرینی
  • مهاجرت به کبک از طریق خوداشتغالی
  • مهاجرت به کبک از طریق سرمایه گذاری

تمام افرادی که درخواست گواهی انتخاب کبک داده‌اند باید از این آزمون سربلند بیرون بیایند؛ البته افراد زیر 18 سال و افرادی که بیماری‌های جسمانی دائمی و یا معلولیت ذهنی دارند از این آزمون معاف هستند، چرا که نمی‌توانند گواهی انتخاب کبک دریافت کنند.

 

متقاضیان مهاجرت پس از درخواست خود برای گواهی انتخاب کبک 60 روز زمان دارند تا نتیجه‌ی قبولی خود در آزمون را ارائه کنند. کسب نمره‌ی 75 از 100 یا 15 از 20 کافی است و نتیجه‌ی آزمون تا 2 سال اعتبار خواهد داشت. عدم قبولی در این آزمون به معنای رد شدن درخواست متقاضی است و وی باید در صورت تمایل به مهاجرت به کبک تمام این فرایند را مجددا از نو شروع کند.

 

متقاضیان می‌توانند در این آزمون هم به صورت آنلاین و (چنانچه در کبک حضور دارند) هم به صورت حضوری شرکت کنند. مجمموعا متقاضیان در صورت رد شدن تا سه بار می‌توانند این آزمون شرکت کنند. دارندگان ویزای کاری یا ویزای تحصیلی که بار دوم هم در آزمون رد می‌شوند باید برای بار سوم و آخر به صورت حضوری اقدام کنند. متقاضیانی که خارج از کانادا  هستند می‌توانند به صورت آنلاین برای بار سوم اقدام کنند.

 

سوالات آزمون آنلاین از بانک سوالات و به صورت تصادفی انتخاب می‌شود. برخی از نمونه سوالات به شرح زیر است:

 

در کدام موقعیت تبعیض انجام شده است؟

عدم استخدام

  • زنی به خاطر باردار بودن
  • فردی که فاقد دیپلم است
  • فردی که به یک نژاد و قومیت خاص تعاق دارد

از 27 مارس 2019 به موجب قانون سکولار بودن دولت هیچ مامور پلیس نمی‌تواند هنگام انجام وظیفه نماد مذهبی بر تن داشته باشد:

  • صحیح
  • غلط

زبان رسمی کبک چیست؟

 

  • انگلیسی
  • اسپانیایی
  • فرانسه
  • فرانسه و انگلیسی

 

پنج اصل کلیدی جامعه کبک

کبک یک جامعه‌ی فرانسه زبان است

کبک تنها حوزه‌ی قضایی اصلی فرانسه زبان در آمریکای شمالی است و از این رو خواهان صیانت و محافظت و تاثیرگذاری زبان فرانسه به عنوان زبان رایج استان کبک است. به همین دلیل زبان فرانسه زبان دولت و قانون و نیز زبان کار، تحصیل، ارتباطات، تجارت و کسب و کار است. دولت کبک باید تمام خدمات و ارتباطات را بدون استثنا به زبان فرانسه ارائه کند. به مهاجرانی که کبک را انتخاب می‌کنند اکیدا توصیه می‌شود زبان فرانسه را بیاموزند.

 

کبک جامعه‌ای دموکراتیک است

اعضای شورای قانون‌گذاری کبک از طرف مردم انتخاب می‌شوند. نتیجه‌ی انتخابات از طریق زور یا خشونت قابل تغییر نیست اما کاندیداها می‌توانند درخواست شمارش مجدد بدهند. هر فرد فاقد شهروندی کانادا می‌تواند در فعالیت‌های احزاب سیاسی شرکت کند. تامین مالی و کنترل مخارج انتخابات باید از اصول شفافیت پیروی کند.

شهروندان حق دارند آزادانه و محرمانه رای دهند. هیچ‌کس نمی‌تواند شهروندی را از حق رای دادن به کاندیدی خاص محروم کند و هیچ کس نمی‌تواند شهروندی را مجبور به اعلام کاندیدی مورد نظرش کند. این اصل همچنین دربردارنده‌ی آزادی مطبوعات، آزادی بیان و آزادی تجمعات می‌شود.

 

برابری زن و مرد

زنان و مردان واجد حقوق و آزادی‌ها و نیز مسئولیت‌ها و تکالیف برابر در زندگی خصوصی و عمومی هستند. در رابطه با ازدواج، زنان و مردان حق دارند با فرد مورد نظر خود فارغ از جنسیت او ازدواج کنند. اما چندهمسری ممنوع است. در بازار کار زنان و مردان از دستمزد و شرایط کاری برابر برخوردار هستند.

 

حقوق و تکالیف کبکی‌ها

منشور حقوق و آزادی‌های بشر در مورد هر کس که در کبک زندگی می‌کند صدق می‌کند. این منشور همچنین در مورد سازمان‌ها، کسب و کارها و دولت قابل اجرا است. حقوق بنیادی عبارتند از حق حیات، امنیت، آزادی و حریم شخصی. این حقوق حافظ دین، عقیده، بیان و تجمعات و تظاهرات صلح‌آمیز است. از آن‌جایی که حقوق بنیادی در جامعه اجرا می‌شوند محدودیت‌هایی هم دارند. برای نمونه، سیگار کشیدن در فضاهای عمومی و خارج از خانه تا 9 متری درب منزل یا ساختمان ممنوع است. دولت کبک می‌گوید علت این ممنوعیت این است که سلامت و رفاه مردم مهم‌تر از حق آزادی فرد در سیگار کشیدن است.

 

سکولار بودن جامعه‌ی کبک

کبک و نهادهای آن سکولار هستند بدین معنی که تصمیمات و کارها مستقل از قوای مذهبی و دینی اتخاذ و انجام می شوند. همانطور که در بالا بیان شد، بهار سال 2019، کبک قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن افراد شاغل در مشاغل دولتی نظیر پلیس، معلم و دادستان از پوشیدن نمادهای مذهبی حین انجام وظیفه منع شده‌اند. این قانون افرادی که قبل از تاریخ 27 مارس 2019 در این مشاغل شاغل بوده‌اند را شامل نمی‌شود.

 

علاوه بر این، فرد باید برای دریافت خدمات دولتی چهره‌ی خود را نشان دهد. این قانون شامل افرادی که خدمات دولتی را ارائه می‌کنند هم می‌شود. کبک گفته است که:« این قانون به خاطر شناسایی هویت و امنیت است».  گفتنی است کبک تنها حوزه‌ی قضایی در آمریکای شمالی است که سکولاریسکم را وارد قوانین خود کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!