2024/04/20

مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۰؛ سالی پربار برای مسیرهای استانی و منطقه‌ای

مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۰؛ سالی پربار برای مسیرهای استانی و منطقه‌ای

دهه‌ی جدید میلادی آغاز شده است. طی این دهه پیش بینی می‌شود که میلیون‌ها مهاجر از طریق مسیرهای مختلف مهاجرت استانی و منطقه‌ای وارد کانادا شوند. بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از پیشرفت‌هایی که طی سال جاری میلادی در کانادا و خارج کانادا رخ دهد و ممکن است سیاست‌های مهاجرتی کانادا را شکل دهد بیندازیم.

 

اعلام برنامه‌ی سطح مهاجرت 2020-2022 تا ماه مارس

تا ماه مارس وزیر مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا در موقعیتی قرار خواهد داشت که بتواند گزارش ساال 2019 در مورد مهاجرت را به پارلمان تقدیم کند. این گزارش معمولا اول ماه نوامبر هر سال منتشر می‌شود اما به خاطر انتخابات فدرال 21 اکتبر به تاخیر افتاد. این گزارش از این جهت قابل اهمیت است که اطلاعاتی را در مورد اولویت‌های مهاجرتی دولت فدرل ارائه می‌کند. شاید مهم‌ترین بخش آن همین برنامه‌ی سطوح مهاجرت 2020-2022 باشد. می‌دانیم که اهداف مهاجرتی دولت فدرال برای سال 2020 (341000 تازه وارد) و 2021 (350000 تازه وارد) است. باید انتظار داشت که تا سال 2022 این تعداد به 360000 برسد.

 

تغییر در برنامه‌ی والدین و پدر/مادربزرگ‌ها نهایتا تا ماه آوریل

انتظار می‌رود که دولت کانادا  برنامه‌هایی را برای رسیدگی درخواست از طریق برنامه‌ی والدین و پدر/مادربزرگ‌ها تا ماه آوریل 2020 اعلام کند با اینکه دولت فدرال از طریق این برنامه قصد دارد سالانه 21000 مهاجر را جذب کند مدیریت فرایند جذب سال‌ها چالش برانگیز بوده است و اکنون درخواست‌ها فراتر از جایگاه‌های مهاجرتی موجود است. احتمال دارد که دولت فدرال فرایند جدیدی را راه اندازی کند که نقصان‌های قبلی را نداشته باشد.

 

تعهد اتاوا به منطقه‌ای سازی

به موجب برنامه‌ی سطوح مهاجرت 2019-2021 قصد دارد طی سال بعد از طریق برنامه‌ی مهاجرت استانی 67800 مهاجر (اعم از متقاضی اصلی، همسر و وابستگانشان) را جذب کند که حاکی از افزایش 11 درصدی نسبت به سال 2019 است. نه تنها استان‌ها و مناطق کانادا مایل هستد از طریق برنامه‌ی مهاجرت استانی مهاجر جذب کنند بلکه می‌خواهند بسیاری از مهاجران را به شهرهای کوچک‌تر خود جذب کنند. اکثر استان‌ها و مناطق کانادا شاهد هستند که حداقل 80 درصد مهاجران در شهرهای بزرگ اسکان دارند و این امر توسعه اقتصادی در شهرهای کوچک‌تر و روستاها را دشوار می‌کند. بدین منظور چندتا از استان‌ها و مناطق کانادا زیرمجموعه‌هایی برای برنامه‌های مهاجرت استانی معرفی کرده‌اند.

 

در سال 2020 هزینه‌ی شهروندی لغو خواهد شد؟

در سال جاری قرار است دیگر پولی بابت درخواست شهروندی و طی مراحل آن از متقاضی دریافت نشود. در حال حاضر هر بزرگسال برای طی این فرایند باید مبلغ 630 دلار کانادا بپردازد و بسیاری می‌گویند که این مبلغ در توان خانواده‌های کم درآمد نیست. البته معلوم نیست دقیقا چه زمان این هزینه لغو خواهد شد اما می‌توان انتظار داشت که نرخ دریافت تقاضا برای شهروندی موقتا متوقف شود و یا کاهش پیدا کند. چرا که مهاجران طبیعتا تصمیم می‌گیرند بعد از رایگان شدن آن اقدام کنند. بعد از این است که انتظار می‌رود تا سال 2024 نرخ درخواست شهروندی 40 درصد افزایش پیدا کند.

 

سرنوشت آمریکا و بریتانیا

باید منتظر ماند و دید در عرصه‌ی سیاست دو کشور دوست یعنی ایالات متحده و بریتانیا چه اتفاقاتی خواهد افتاد. اگر برگزیت نهایی شود و بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا بیرون بیاید، تحت دولت محافظه کار بوریس جانسون سیستم مهاجرتی خود را بر پایه‌ی امتیاز بنا خواهد نهاد و با کانادا در این زمینه به رقابت خواهد پرداخت!

 

از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری 2020 در ایالات متحده را هم پیش رو داریم؛ نتیجه‌ی این انتخابات کانادا را از بسیاری جهت تحت تاثیر قرار خواهد داد. کانادا می‌خواهد توافق‌نامه‌ی کشور ثالث امن را که با آمریکا بر سر مدیریت درخواست‌های پناهندگی در سال 2002 امضا کرده است به روزرسانی کند. علاوه بر این حضور اکثریت جمهوری خواهان یا دموکرات‌ها در کاخ سفید، مجلس نمایندگان و یا مجلس سنا می‌توان راه را برای اجرای اصلاحاتی نظیر راه‌اندازی مسیرهای مهاجرت کاری بیشتر فراهم کند و این امر می‌توان رقابت با کانادا را در زمینه‌ی مهاجرت افزایش دهد. پرزیدنت ترامپ اغلب در سخنان خود کانادا را الگویی برای سیستم مهاجرت کاری/اقتصادی معرفی کرده است اما دولت او برای انجام اصلاحات مشابه کانادا فاقد حمایت‌های لازم در کنگره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!