2024/04/19

اقدامات مهاجرتی کانادا در گیر و دار کرونا

اقدامات مهاجرتی کانادا در گیر و دار کرونا

با شیوع جهانی ویروس کووید 19 موسوم به کرونا، کانادا تدابیر ویژه‌ای را برای جلوگیری از گسترش این ویروس مرگبار در داخل و نیز کمک به مهاجران و مسافرانی که با اختلال در خدمت رسانی مواجه شده‌اند اندیشیده است. در زیر خلاصه‌ای از سیاست گذاری‌های کانادا که توسط دولت فدرال کانادا اعلام شده آمده است:

 

  • محدودیت‌های مسافرت‌های خارجی به داخل کانادا

دیروز دوشنبه 16 مارس کانادا اعلام کرد که مرزهای خود را به روی افرادی که شهروند یا مقیم دائم کانادا نیستند می‌بندد. البته خانواده‌های نزدیک و درجه اول کانادایی‌ها، شهروندان ایالات متحده، خدمه‌ی هواپیما و دیپلمات‌ها مستثنی هستند. دولت فدرال کانادا بیان کرده که در مورد وضعیت افرادی که دارای ویزای کار و تحصیل معتبر هستند و در حال حاضر خارج از کانادا به سر می برند اطلاع رسانی خواهد کرد. در حال حاضر مشخص نیست چه افرادی مجاز به بازگشت به کانادا هستند. در ضمن محدودیت‌های مرزی شامل نقل و انتقالات کالاها نمی‌شود.

 

در همین راستا ایرلاین‌ها موظف شده‌اند که تمام مسافران داخل هواپیما را برای وجود یا فقدان علائم کرونا چک کنند و هیچ مسافری که دارای علائم کرونا باشد مجاز به پرواز به کانادا نیست. از روز چهارشنبه 18 مارس یعنی فردا، تنها چهار فرودگاه کانادا پذیرای پروازهای بین المللی خواهند بود: فرودگاه بین المللی پیرسن تورنتو، فرودگاه بین المللی پی یر الیوت ترودوی مونترال، فرودگاه بین المللی کلگری و فرودگاه بین المللی ونکوور. فعلا پروازهای ایالات متحده، مکزیک، جزایر کارائیب و نیز سنت پی یر و میکلون از این قاعده مستثنی هستند و می‌توانند وارد کانادا شوند. پروازهای داخلی خود کانادا هم همچنان برقرار خواهند بود.

 

اقدامات ویژه‌ی اداره مهاجرت کانادا

اما روز 15 مارس اداره مهاجرت نیز رهنمودهای تازه‌ای را برای مسئولین و مهاجرانی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند منتشر کرده است: تمام مراسمات و آزمون‌های شهروندی تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده‌اند. این اقدامات در راستای ممانعت از نفوذ و گسترش ویروس مرگبار کرونا به داخل کانادا و نیز به کمک به افرادی که درخواست اقامت موقت، اقامت دائم و شهروندی کانادا را دارند اتخاذ شده‌اند. همچنین، لندینگ‌های حضوری افراد مقیم دائم و مدعیان پناهندگی تا 13 آوریل به تاخیر افتاده است.

 

تسریع رسیدگی به درخواست‌های افرادی که شرایط خاص دارند به صلاح دید مدیر برنامه‌ی مهاجرت دفتر اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا و مدیر دفتر رسیدگی به درخواست‌ها در کانادا بستگی خواهد داشت. همچنین، اداره‌ی مهاجرت ممکن است کما فی‌السابق درخواست مدارک الزامی نظیر اطلاعات بیومتریک، پاسپورت، معاینات پزشکی و هر مدرکی که باید توسط مقامات رسمی در چین، ایران و کره جنوبی صادر شود را  جهت رسیدگی به درخواست‌ها را داشته باشد. وقتی این مدارک نیاز باشد، ماموران مهاجرت برای متقاضی نامه‌ای فرستاده و مهلت 90 روزه‌ای را برای پاسخ در اختیار او قرار می‌دهند. اگر قبلا درخواست مدارک اضافی برای وی داده شده باشد اما متقاضی نتوانسته در موعد مقرر مدارک را تقدیم کند مهلت 90 روزه‌ی دیگری در اختیارش قرار می‌گیرد. با اینکه در نامه‌ای که حاوی رهنمودهای اطلاعات بیومتریک است ذکر شده که متقاضی 30 روز فرصت دارد، وی همان مهلت 90 روزه را خواهد داشت.

 

تمدید زمان برای درخواست‌های اقامت دائم کانادا

اداره‌ی مهاجرت کانادا گفته است که در برابر افرادی که نمی‌توانند قبل از تاریخ مقرر درخواست‌های اقامت دائم خود را صادر کنند انعطاف پذیری بیشتری به خرج می‌دهد و در برخی موارد این مهلت را تا 90 روز تمدید می‌کند. اگر متقاضیان نمی‌توانند قبل از به اتمام رسیدن مهلت 90 روزه فرم را تکمیل کنند باید توضیحی برای عدم امکان داشتن تمام مدارک الزامی بیان کنند. همچنین باید در ازای تمدید مهلت به 90 روز هزینه‌ای را بپردازند.علاوه بر این، افرادی که تاییدیه اقامت دائم یا ویزای اقامت دائم دارند، در صورتی که اداره مهاجرت شهروندی و پناهندگی را از طریق این فرم مطلع کنند، ممکن است مشمول تمدید مهلت  شوند.

 

از سوی دیگر اتباع خارجی که اقامت موقت دارند و وضعیت اقامت موقت آن‌ها به زودی به پایان می‌رسد می‌توانند درخواست تمدید وضعیت اقامت موقت خود را بدهند؛ آن‌ها باید واجد تمام شرایط باشد، و در ازای پرداخت هزینه به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!