2024/04/19

آزمون آنلاین شهروندی کانادا؛ چالش‌های پیش رو

آزمون آنلاین شهروندی کانادا؛ چالش‌های پیش رو

آزمون شهروندی کانادا که به خاطر محدودیت‌های کرونایی به حالت تعلیق درآمده است باعث شده که ده‌ها هزار نفر که می‌توانستند الان کانادایی باشند از حق رای دادن در انتخابات کانادا و پاسپورت کانادا محروم بمانند. طبق داده‌های وبسایت اداره‌ی مهاجرت کانادا در تاریخ 7 سپتامبر حدود 85000 نفر منتظر شرکت در آزمون شهروندی کانادا بوده‌اند. مقیمان دائم کانادا برای اخذ شهروندی کانادا باید در این آزمون شرکت کنند تا از مزایای بیشمار شهروندی کانادا بهره‌مند شوند. دست یافتن به شهروندی کانادا برای بسیاری از مهاجران یک ژست نمادین است و حکایت از این دارد که آن‌ها حالا دگر به خوبی جذب  جامعه‌ی کانادا شده‌اند.

 

اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا گفته است که تلاش می‌کنند تا آزمون و مصاحبه شهروندی را به صورت آنلاین برگزار کنند اما باید ابتدا در مورد راستی آزمایی هویت افراد شرکت کننده اقدامات لازم را انجام دهد. زمان برگزاری آزمون آنلاین شهروندی کانادا اعلام نشده است اما اخیرا گفته شده که برخی از متقاضیان به شرکت مجدد در آزمون حضوری دعوت خواهند شد.

 

چالش آزمون آنلاین شهروندی

همه گیری کرونا نیاز به برگزاری آزمون به صورت آنلاین را بیش از پیش افزایش داده است. دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کانادا راه حل‌هایی برای برگزاری آزمون‌های open-book اندیشیده‌اند. آن‌ها ممکن است از نرم افزارهایی استفاده کنند که مثلا با محدود نمودن زمان آزمون امکان تقلب را کاهش دهد و یا به متقاضی اجازه ندهد که بدون قفل شدن آزمون tab دیگری در کامپیوتر خود باز کند. برخی از دانشگاه‌ها هم از هوش مصنوعی برای غیرممکن ساختن تقلب استفاده کرده‌اند.

 

البته سابقه‌ی استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه به قبل از همه گیری کرونا باز می‌گردد. برای نمونه دولینگو برای اینکه به متقاضیان آزمون اجازه دهد که در آزمون زبان انگلیسی دولینگو در هر کجا که می‌خواهند به صورت آنلاین شرکت کنند به مدت پنج سال از هوش مصنوعی استفاده می‌کرد. آقای سم فلایشمن مدیر آزمون زبان انگلیسی دولینگو می‌گوید:«ما از دو نفر انسان برای مشاهده و نظارت بر کل ویدئو استفاده می‌کنیم تا هوش مصنوعی به اشتباه و با گفتن این جمله که: (اینجا صدا می‌آید؛ بنابراین ممکن است کسی در اتاق شما باشد) متقاضی آزمون را اذیت نکند. هوش مصنوعی ممکن است به اشتباه نویز تشخیص دهد در حالی که دو نفر انسان به خوبی تشخیص می‌دهند که این تنها صدای پای دو نفر بچه بوده که در طبقه بالا راه می‌رفته‌اند.» گفتنی است نتایج آزمون زبان انگلیسی دولینگو را برخی از دانشگاه‌های کانادا قبول می‌کنند.

 

کاهش قابل ملاحظه‌ی تعداد شهروندان جدید نسبت به 2019

اداره‌ی مهاجرت کانادا تمامی آزمون‌ها، آزمون‌های مجدد، مصاحبه‌ها و مراسم را در روز 14 مارس در واکنش به همه گیری کرونا لغو کرد. مراسم مجازی شهروندی کانادا از آن تاریخ تا کنون ادامه داشته است؛ و با اینکه هر هفته تعدادی در حدود 2300 تا 3000 نفر در مراسم تحلیف شرکت می‌کنند این تعداد نسبت به سال 2019 که به طور هفتگی 4700 نفر در مراسم شهروندی سوگند می‌خوردند بسیار کاهش داشته است.

 

آقای اندرو گریفیث تحلیلگر سیاسی و مدیر سابق موسسه‌ی شهروندی و چندفرهنگی گرایی این تاخیر را قابل درک توصیف کرده است چرا که برای برگزاری آزمون به صورت آنلاین به زیرساخت خاصی لازم است. اما کاهش تعداد شرکت کنندگان در مراسم مجازی را قابل قبول نمی‌داند. کانادا از ماه مارس تا کنون تنها 7000 مراسم آنلاین شهروندی برگزار نموده که این در حالی‌ست که استرالیا از ماه مارس تا کنون 80000 مراسم آنلاین شهروندی برگزار کرده است.

 

گریفیث می‌گوید:« وقتی که متقاضیان شهروندی به مراسم می‌رسند دیگر همه چیز فرمالیته خواهد بود، چرا که اساسا تمام بازبینی‌های امنیتی انجام شده و آن‌ها فقط باید در آزمون شرکت کنند و سوگند بخورند. کار که به اینجا برسد همه چیز به صورت روان انجام می‌شود. اداره‌ی مهاجرت کانادا از 21 سپتامبر خدمات حضوری خود را از سر می‌گیرد؛ برگزاری آزمون‌های مجدد به صورت حضوری در ونکوور یکی از این خدمات است. آن‌ها بر نتایج نظارت می‌کنند تا ببینند که آیا در آینده می‌توانند خدمات حضوری بیشتری ارائه کنند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!