2024/04/24

تاثیر انتخابات آمریکا بر مهاجرت به کانادا

تاثیر انتخابات آمریکا بر مهاجرت به کانادا

بایدن برنده خواهد شد یا ترامپ؟ این سوالی‌ست که بسیاری از مردم سراسر جهان به دنبال پاسخی قطعی برای آن می‌گردند. حالا که همه منتظر اعلام نتایج قطعی انتخابات ایالات متحده هستند بد نیست بررسی کنیم که تاثیر انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی به کاخ سفید راه می‌یابد بر سیستم مهاجرتی کانادا و علاقه‌مندان مهاجرت به کانادا چه خواهد بود.

 

ممکن است تصور کنید که پیروزی نهایی ترامپ بالاخره به نفع کانادا تمام خواهد شد، چرا که ترامپ میانه‌ی خوبی با مهاجرت ندارد و همین باعث سرازیر شدن مهاجرین به کانادا خواهد شد و نهایتا کانادا از آن سود خواهد برد. از سوی دیگر بایدن به عنوان نماینده‌ی دموکرات‌های مهاجرپذیر می‌تواند آمریکا را دوباره به بهشت مهاجران بدل سازد. اما فارغ از نتیجه‌ی نهایی انتخابات آمریکا باید بدانید کانادا همچنان از مزیت قابل توجهی نسبت به آمریکا برخوردار خواهد بود.

 

مشکل آماری آمریکا

نتیجه‌ی انتخابات مشکل آماری/محاسباتی آمریکا را تغییر نخواهد داد. آمریکا جمعیتی بالغ بر 300 میلیون نفر دارد که از این میان 160 میلیون نفر کارگر هستند. در طی دهه‌های اخیر آمریکا سالانه حدودا از 1.1 میلیون مهاجر استقبال کرده است. حدود 10 درصد مهاجران به عنوان کارگر ماهر، 70 درصد از طریق خانواده و 14 درصد از طریق پناهندگی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.

 

این بدین معنیست که آمریکا حدودا برابر با 0.3 درصد جمعیت خود از مهاجران استقبال کرده است در حالیکه سرانه‌ی جذب مهاجران اسکیلد ورکر آمریکا تنها 0.07 درصد است ( 110,000 نفر تقسیم بر 160 میلیون نفر).

 

از سوی دیگر جمعیت کانادا حدود 38 میلیون نفر است. به موجب برنامه‌ی جدید سطوح مهاجرت 2021-2023 کانادا قصد دارد از ابتدای سال 2021 سالانه از بیش از  400,000 مهاجر استقبال کند. این یعنی نرخ مهاجرت به کانادا 1 درصد خواهد شد. جمعیت نیروی کار کانادا 20 میلیون است.  کانادا قصد دارد 60 درصد مهاجرانش اسکیلد ورکر یا کارگر ماهر باشند، 28 درصد مهاجران از طریق خانواده مهاجرت کنند و 15 درصد هم پناهنده باشند.

 

در سال 2021 جذب اسکیلد رورکر کانادا حدود 1.2 درصد نیروی کار خواهد داشت ( 240,000 اسکیلد ورکر تقسیم بر 20 میلیون نفر). این بدین معناست که با اینکه نیروی کار کانادا هشت برابر کمتر از نیروی کار آمریکاست، دو برابر بیشتر از آمریکا از اسکیلد ورکرها استقبال می‌کند؛ استقبال کانادا از اسکیلدورکرها به صورت سرانه بیست برابر بیشتر از آمریکاست.

 

از آنجا که ظرفیت اعطای گرین کارت محدود است، افراد مستعد و علاقه‌مند به مهاجرت جهت اقامت دائم چشم امید خود را به همسایه‌ی شمالی آمریکا دوخته‌اند. در واقع این رویه‌ای است که در بیش از پنج سال اخیر شاهد بوده‌ایم.

 

سیستم مهاجرتی کانادا = قطعیت

وقتی کانادا در سال 2015 از سیستم اکسپرس انتری رونمایی کرد 600 دعوتنامه برای متقاضیانی صادر کرد که در ایالات متحده ساکن بودند. طی سال‌های اخیر این رقم به سالانه بیش از 10 هزار رسیده است و داده‌های اداره‌ی مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا حاکی از این است که 85 درصد این دعوتنامه‌ها را افرادی می‌گیرند که شهروند آمریکا نیستند.

 

این به خوبی نشان می‌دهد که افزایش مهاجرت اسکیلد ورکرها از آمریکا به کانادا به خاطر قطعیتی است که سیستم مهاجرتی کانادا به متقاضیان مهاجرت می‌دهد و آن‌ها را از بلاتکلیفی رها می‌کند. متقاضیانی که از طریق اکسپرس انتری موفق به دریافت دعوتنامه شده‌اند می‌توانند ظرف مدت شش ماه یا کمتر اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

 

این نکته برای متقاضیان اسکیلد ورکری که سال‌ها در آمریکا زندگی کرده‌اند و هنوز نمی‌دانند که آیا اصلا موفق به دریافت گرین کارت خواهند شد یا خیر بسیار نویدبخش است. بلاتکلیفی و عدم قطعیتی که مهاجران ساکن آمریکا با آن روبرو هستند فارغ از اینکه بایدن رای بیاورد یا ترامپ همچنان برقرار خواهد بود. چرا؟ چون تقاضا برای گرین کارت از اقصا نقاط جهان فراتر از میزان ظرفیت موجود و عرضه‌ی آن است.

 

علاوه بر این با توجه به همه گیری کرونا که در کانون توجه قرار دارد بعید است سیاستگذاران آمریکایی مهاجرت را در اولویت و دستور کار خود قرار دهند. بلکه جلسه‌ی بعدی کنگره بیشتر بر بیرون آمدن اقتصاد آمریکا از چنبره‌ی کرونا متمرکز خواهد بود. گذشته از این، با توجه به افزایش نرخ بیکاری آمریکا به خاطر کرونا باز هم بعید است که شاهد اصلاح قانون مهاجرت و صدور تعداد بیشتری گرین کارت و ویزای موقت به متقاضیان و اسکیلد ورکرها باشیم.

 

با توجه به بلاتکلیفی مزبور، اسکیلد ورکرهای سراسر جهان چشم به کانادا دوخته‌اند. علاوه بر ورود 400 هزار نفر در سال به کانادا از ابتدای سال آتی میلادی، کانادا مسیرهای متنوعی برای دانشجویان خارجی و کارگران خارجی موقت هم دارد. کانادا همچنین انتقال وضعیت دارندگان ویزای کاری و تحصیلی به اقامت دائم را تسهیل می‌کند و این بسیار جذاب است.

 

تا بدین لحظه نباید زیاد به این فکر کنیم که نتیجه‌ی انتخابات آمریکا چه تاثیری بر مهاجرت به کانادا دارد. کانادا همچنان دست برتر را در این میان دارد و مقصد ایده‌آل مهاجران است، مگر اینکه آمریکا ناگهان مسیر خود را عوض کند و سطح جذب اسکیلد ورکر خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!