2024/03/28

خبر خوب برای دانشجویان خارجی کانادا

خبر خوب برای دانشجویان خارجی کانادا

جدیدترین خبرها حکایت از این دارند که دولت کانادا در تاریخ هشتم ژانویه 2021 سیاستی جدید اتخاذ کرده که بر مبنای آن  دانشجویان خارجی که قبلا در کانادا تحصیل کرده‌اند و PGWP آن‌ها منقضی شده یا در حال انقضاست و تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته‌اند شانس دیگری برای درخواست ویزای کار باز در اختیار خواهند داشت.

 

هدف از این سیاست این است که دارندگان PGWP زمان بیشتری برای کسب سابقه کار مورد نیاز برای اقامت دائم کانادا را داشته باشند. دولت کانادا این سیاست را اتخاذ کرده تا به دارندگان ویزای PGWP که شغلشان را از دست داده‌اند و یا ساعات کاری‌شان به خاطر کرونا کمتر شده است کمک کرده باشد. تحقیقات دولت کانادا نشان می‌دهد که دانشجویان خارجی سابق عمدتا به خاطر داشتن سابقه‌ی کار و تحصیل در کانادا پس از اخذ اقامت دائم سریعا می‌توانند جذب بازار کار کانادا شوند.

 

این ویزاهای کار باز جدید به مدت 18 ماه اعتبار خواهند اشت و دانشجویان خارجی سابق را قادر می‌سازند تا در کانادا بمانند و به دنبال کار بگردند. بر خلاف ویزاهای کار بسته که کارگر خارجی را تنها با یک کارفرمای کانادایی مرتبط می‌سازند ویزاهای کاری باز به اتباع خارجی اجازه می‌دهند تا برای هر کارفرمایی که دوست دارند کار کنند.

 

برای درخواست جهت ویزای کاری باز تحت این سیاست جدید باید واجد معیارهای زیر باشید:

 

  • باید PGWP شما روز 30 ژانویه 2020 یا بعد از این تاریخ منقضی شده باشد و یا PGWP شما ظرف مدت 4 ماه یا کمتر از تاریخ درخواست منقضی شود؛
  • باید در کانادا حاضر باشید؛
  • باید وضعیت اقامت موقت معتبر داشته باشید و یا برای تمدید وضعیت اقامتی‌تان درخواست دهید.

فرایند درخواست از 27 ژانویه تا 27 جولای 2021 خواهد بود.

 

اداره‌ی مهاجرت کانادا برآورد کرده است که 52000 فارغ التحصیل خارجی که PGWP آن‌ها منقضی شده یا در حال انقضاست از این سیاست جدید منتفع خواهند شد. طبق داده‌های اداره‌ی مهاجرت کانادا حدود نیمی از 61000 دارنده PGWP که تاریخ انقضای ویزای کاری بازشان بین ژانویه تا دسامبر 2020 بوده است اقامت دائم گرفته‌اند و یا درخواست اقامت دائم آن‌ها در حال رسیدگی است.

 

گفتنی است دانشجویان خارجی کانادا پس از اتمام تحصیل در کانادا می‌توانند درخواست PGWP بدهند؛ این ویزا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پس از تمام شدن درسشان به مدت سه سال در کانادا سابقه‌ی کار کسب کنند. دولت کانادا PGWP را به عنوان بخشی از تلاش‌های خود جهت جذب دانشجویان خارجی و نگه داشتن آن‌ها به عنوان اسکیلد ورکر انجام می‌دهد. دارندگان PGWP از سوابق کار و تحصیل خود در کانادا می‌توانند برای درخواست مهاجرت استفاده کنند.

 

ویزای PGWP در بین دانشجویان خارجی کانادا از محبوبیت بالایی برخوردار است چرا که طبق نظرسنجی‌ها حدود 60 درصد آن‌ها می‌خواهند اقامت دائم کانادا بگیرند. آن‌ها اغلب برای مهاجرت به کانادا از طریق کار (اسکیلد ورکر) به سابقه‌ی کار کانادایی نیاز دارند. PGWP آن‌ها را قادر می‌سازد تا این تجربه و سابقه را کسب کنند و سپس درخواست مهاجرت اسکیلد ورکر را به اکسپرس انتری یا برنامه‌ی مهاجرت استانی یا بسیاری از مسیرهای مهاجرتی که داشتن سابقه‌ی کار کانادایی را امتیاز تلقی می‌کنند ارائه کنند.

 

کانادا به خوبی واقف است که همه گیری کرونا و تضعیف بازار کار به ضرر دانشجویان خارجی که در سال 2019 و 2020 فارغ التحصیل شده‌اند تمام شده است. بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان خارجی از کار بیکار شده‌اند. در نتیجه داشتن شرط داشتن سابقه کار کانادایی برای آن‌ها دشوارتر از قبل شده است.

 

دانشجویان خارجی با تحصیل در کانادا به اقتصاد محلی این کشور کمک می‌کنند و خیل وسیعی از افراد تحصیل کرده را تشکیل می‌دهند که اقامت دائم می‌گیرند و به نیروی کار کانادا می‌پیوندند. مطالعه‌ی جدید Statistics Canada نشان می‌دهد که حدود یک سوم دانشجویان خارجی که لیسانس خود را در کانادا می‌گیرند و تقریبا نیمی از دانشجویان خارجی که فوق لیسانس خود را در کانادا می‌گیرند ظرف 10 سال اخیر پس از گرفتن اولین ویزای کاری اقامت دائم کانادا گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!