2024/04/19

6 مسیر مهاجرتی جدید کانادا برای افراد خاص

مسیر مهاجرتی جدید کانادا برای افراد خاص

با آمدن ماه می شش مسیر مهاجرتی ویژه برای اخذ اقامت دائم کارگران مشاغل ضروری، دانشجویان بین‌المللی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های کانادا و متقاضیان فرانسه زبان آغاز به کار خواهند کرد. وزیر مهاجرت کانادا آقای مارکو مندچینو این برنامه‌های مهاجرتی را دیروز چهاردهم آوریل 2021 اعلام کرده است. از این شش مسیر مهاجرتی سه مسیر راه اقامت دائم کانادا را را برای 90000 متقاضی هموار خواهد کرد.  سه مسیر دیگر هم برای متقاضیان فرانسه زبان است که محدودیت جذب ندارند.

 

مسیرهای مهاجرتی جدید برای افراد شاغل در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان و افراد شاغل در خط مقدم سایر بخش‌های ضروری و نیز دانشجویان خارجی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های کاناداست. اداره‌ی مهاجرت کانادا از تاریخ 6 ماه می از طریق سه مسیر مهاجرتی زیر اقدام به پذیرش درخواست خواهد کرد:

 

  • 20000 درخواست از طرف کارگران موقت شاغل در مراکز درمانی؛
  • 30000 درخواست از طرف کارگران موقت شاغل در سایر مشاغل ضروری؛
  • 40000 درخواست از طرف دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل از دانشگاه‌های کانادا.

گفتنی است این مسیرها تا 5 نوامبر 2021 یا تا زمانی که تکمیل ظرفیت شوند باز خواهند بود. این سیاست‌های جدید در مورد کارگران شاغل در 40 شغل مربوط به سلامت و درمان و نیز 95 شغل ضروری دیگر اعم از تولید و توزیع مواد غذایی و پرستاری اعمال خواهد شد.

 

کارگران در صورتی واجد شرایط خواهند بود که داخل کانادا در حرفه‌ی سلامت و درمان و یا سایر مشاغل ضروری مورد تایید حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند. دانشجویان خارجی هم باید ظرف چهار سال اخیر از یکی از دانشگاه‌های کانادایی واجد شرایط فارغ التحصیل شده باشند (فارغ التحصیلی‌های قبل از ژانویه‌ی 2017 مورد قبول نیست).

 

دانشجویان فارغ التحصیل و کارگران باید به یکی از دو زبان رسمی کانادا تسلط داشته باشند؛ واجد شرایط عمومی ورود به کانادا باشند؛ و هنگام ارائه‌ی درخواست خود در کانادا حاضر باشند، در کانادا اجازه‌ی کار و در حال کار باشند. آن‌ها همچنین باید در یکی از استان‌ها و مناطق کانادا غیر از کبک ساکن باشند.

 

آقای مندچینو به خبرنگاران گفته است که :«این سیاست‌های جدید به افرادی که موقتا اجازه حضور و کار در کانادا را دارند اجازه می‌دهد تا برای آینده خود در کانادا برنامه‌ریزی کنند و به ترمیم و بهبود اقتصاد کانادا کنند. پیام ما به متقاضیان ساده است: وضعیت اقامتی شما در کانادا ممکن است موقت باشد اما نقشی که در کانادا ایفا می‌کنید ماندگار است – ما می‌خواهیم اینجا بمانید.»

 

وزیر مهاجرت کانادا از پاییز سخن از تسهیل مهاجرت ساکنین موقت کانادا گفته است. در نتیجه‌ی همه گیری کرونا و عدم پذیرش مهاجر در سال 2020 رشد جمعیت کانادا به سطح قبل از جنگ جهانی اول رسید. قرار است طی سال پیش روی کانادا مجموعا از 1.2 میلیون مهاجر جدید استقبال کند. سال 2021 با استقبال از 401,00 مهاجر جدید ممکن است سال مهاجرتی پرباری برای کانادا باشد چرا که کانادا برای جبران کاهش مهاجران به خاطر بحران کرونا اهداف مهاجرتی خود را برای سال‌های آتی بالاتر برده است.

 

سیستم مهاجرتی کانادا قبل از این هم به گونه‌ای بود که اخذ اقامت دائم را برای افرادی که در کانادا هستند تسهیل می‌کرد. کانادا بیش از 100 مسیر مهاجرتی دارد که بسیاری از این مسیرها به تجربه‌ی کانادا (تجربه و سابقه‌ی کار و زندگی و تحصیل در کانادا) امتیاز می‌دهند. آمار حاکی از آن است که حضور قبلی در کانادا جذب متقاضی در بازار کار کانادا را تسهیل می‌کند.

 

اکسپرس انتری

اکسپرس انتری اصلی‌ترین راه جذب مهاجران کاری/اقتصادی کاناداست. یکی از راه‌های کانادا برای رسیدن به اهداف مهاجرتی 2021 دعوت از تعداد زیادی متقاضی ساکن کانادا جهت تقاضا برای اقامت دائم است. کانادا معمولا هر دو هفته یک بار پذیرش اکسپرس انتری را برگزار می‌کنند و طی آن فقط متقاضیانی را انتخاب می‌کند که واجد شرایط دسته‌ی تجربه‌ی کانادایی هستند و یا قبل از طرف یکی از برنامه‌های مهاجرت استانی انتخاب شده‌اند.

 

راه‌های دیگر کانادا برای رسیدن به اهداف مهاجرتی

کانادا مسیرهای دیگری هم برای مهاجرت اقتصادی و اخذ اقامت دائم دارد. علاوه بر اکسپرس انتری و برنامه‌ی مهاجرت استانی برنامه‌هایی نظیر پایلوت مهاجرت آتلانتیک و سایر مسیرهای مهاجرتی فدرال افراد را قادر به اخذ اقامت دائم در سال جاری میلادی خواهد کرد.

 

اداره‌ی مهاجرت کانادا و استان کبک نشان داده‌اند که در ابداع راه‌های جدید برای کمک به اقامت دائمی افرادی که در کانادا هستند در دوره‌ی پساکرونا دریغ نمی‌کنند. مهاجرانی که کانادایی‌ها به آن‌ها فرشتگان محافظ می‌گویند و دل و جان کانادایی‌ها را طی سالی که گذشت به تسخیر خود در آورده‌اند در واقع پناهجویانی هستند که در خط مقدم مبارزه با کونا شاغل بوده‌اند. از دسامبر 2020 اداره‌ی مهاجرت و استان کبک درخواست اقامت دائم این افراد را به پاس فداکاری‌هایشان قبول کرده‌اند.

 

از سوی دیگر دسته‌ی مهاجرت خانوادگی نیز در رسیدن کانادا به هدف 401000 نفری خود کمک می‌کند. مهاجران دسته‌ی مهاجرت خانوادگی از محدویت‌های کرونایی معاف هستند و می‌توانند برای تکمیل فرایند درخواست اقامت دائم خود وارد کانادا شوند. این مهاجران یک چهارم مهاجران تازه وارد کانادا را تشکیل می‌دهند.

 

نقش مهاجران جدید در ترمیم اقتصاد کانادا

به خاطر کاهش نرخ زاد و ولد و پیر شدن جمعیت، حتی قبل از اینکه خبری از کرونا باشد کانادا برای مبارزه با چالش‌های جمعیتی خود به مهاجران چشم دوخته بود. از سال 1971 نرخ باروری در کانادا پایین‌تر از حد جایگزینی بوده است: یعنی تولد 2.1 کودک به ازای هر زن. این کاهش زاد و ولد پس از دوره‌ای آمد که قبل از آن هر زن به طور میانگین سه فرزند به دنیا می‌آورد.

 

نسل قبل از 1971 که بین 1946 تا 1965 به دنیا آمده‌اند در دهه‌ی کنونی به بازنشستگی می‌رسد. اما کانادا کارگر کافی ندارد تا جایگزین آن‌ها کند و بنابراین قادر نخواهد بود قدرت رقابتی خود را در اقتصاد حفظ کند. علاوه بر این نسل جوان‌تر وظیفه‌ی نگهداری و مراقبت از نسل پیر را که تعدادش از آن‌ها بیشتر است بر عهده خواهد داشت و بنابراین پرستار و مددکار کافی هم در اختیار این سالمندان نخواهد بود. به همین دلیل کانادا به تعداد مهاجر بیشتری نیاز دارد تا هم رشد جمعیت داشته باشد، هم نیروی کار بیشتر و هم کیفیت زندگی بهتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!