2024/03/29

مدارس کانادا: راهنمای جامع شرایط تحصیل و مدارک مورد نیاز

تحصیل در کانادا

مدارس کانادا: راهنمای جامع شرایط تحصیل و مدارک مورد نیاز

تحصیل در کشور کانادا در میان دانش آموزان , محبوب است همچنین کشوری است که بسیار گسترده شده و شامل ایالت های متفاوتی است و هر ایالت شرایط متفاوتی برای زندگی و تحصیل دارد. قبل از هر اقدامی جهت اخذ پذیرش و ویزا برای تحصیل در مدارس کانادا، بهتر است از شرایط کشور کانادا و زندگی در ایالت مورد نظر اطلاع کافی به دست آورید. به این منظور موسسه ایران مهاجر راهنمای خوبی برای شما خواهد بود وسعی می کند در این جهت شما را به هدف خود برساند.

تحصیل در مدارس کانادا

مدارس کانادا در میان افرادی که قصد دارند فرزندانشان در خارج از کشور و در بهترین مدارس تحصیل کنند گزینه مناسبی است زیرا که این مدارس به لحاظ کیفیت و سیستم آموزشی در سطح بسیار مناسبی هستند. تعداد این مدارس بین الممللی زیاد بوده و همین موضوع انتخاب های متعددی در پیش روی متقاضیان قرار می دهد. سیستم آموزشی کانادا به صورت ملی و یکپارچه اداره نمی شود، بلکه هر یک از ایالات کانادا به صورت جداگانه نسبت به مسائل آموزشی تصمیم گیری می کند و اجرای مسائل آموزشی به عهده مسئولین دولتی هر استان می باشد. تحصیل در مدارس کانادا در میان افراد  6 تا 16 ساله  می باشد. دانش آموزانی که زیر سن قانونی هستند، شرایط خاصی برای تحصیل در کانادا احتیاج دارند. سن قانونی در برخی از استان های کانادا 18 سالگی و در برخی 19 سالگی می باشد. برای تحصیل دانش آموزان در کانادا بایستی والدین ویا سرپرست قانونی آن ها بتوانند ثابت کنند که فرزند یا فرزندان آن ها پشتیبانی کافی را در طول اقامت در کانادا را دارند. دانش آموزان باید  شرایط زیررا داشته باشند:

  • با والدین یا سرپرست قانونی خود به کانادا بیایند.
  • یک سرپرست در کانادا داشته باشند.

سرپرست،شخصی بزرگسال است که بایستی اقامت دائم کانادا را داشته باشد و یا شهروند کانادایی باشد و بتواند مسئولیت دانش آموز را به عهده بگیرد.

نکته: اگر دانش آموز زیر 12 سال داشته باشد, یکی از والدین می تواند به عنوان همراه، ویزای کانادا را دریافت کند و فرزند خود را درطول  زمان تحصیل در کانادا همراهی کند.

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا 12 سال زمان می برد (از 6 سالگی تا 18 سالگی) و به دو زبان انگلیسی و فرانسوی است. در کانادا مدارس خصوصی و دولتی وجود دارد که هر کدام شرایطی دارند. مدارس خصوصی شهریه بالایی دارند. نوع دیگری از مدارس در کانادا وجود دارند: مدارس شبانه روزی و مدارس هایی که رایگان هستند. در مدارس شبانه روزی امکان زندگی مطلوب برای دانش آموزان بین المللی وجود دارد ومی توانند از مهارت هایی مانند هنر و ورزش و… بهرمند شوند.

مدارس کانادا

انواع مدارس کانادا

مدارس در کانادا 4 نوع دولتی، خصوصی، شبانه‌روزی و بین‌المللی و مدارس ایرانی هستند:

  • مدارس دولتی کانادا

بیش ترین درصد مدارس در کانادا, مدارس دولتی است و برای شهروندان و افراد مقیم دائم کانادا تحصیل رایگان می باشد . تقاضا برای ثبت نام و تحصیل در مدارس دولتی کانادا زیاد است.

  • مدارس خصوصی کانادا

این نوع مدارس بیشتر مورد توجه مهاجرین قرار می گیرند و دارای هزینه بیشتری می باشند و اغلب برنامه های فوق برنامه ارائه میکنند. اغلب مدارس خصوصی به لحاظ آموزشی از کیفیت بالاتری برخوردارند. بیشتر افرادی که به دنبال کسب تجربه درزمینه های خاصی مثلا موسیقی یا هنر هستند در این مدارس به تحصیل می پردازند.

  • مدارس شبانه روزی کانادا

همانطور که از اسم این مدارس مشخص است، دانش آموزدر طول شبانه روز در مدرسه حضور دارد و این موضوع کمک به فراگیری بهتر زبان و دروس و حضور دسته جمعی و نوعی زندگی اجتماعی میکند و شرایطی است که باعث میشود دانش اموز با محیط تحصیل مانوس شود. معمولا امکانات مدارس شبانه روزی کانادا مناسب  است و به لحاظ هزینه, گران تر از مدارس دیگر می باشد.

مدارس ایرانی کانادا

در کانادا مدارسی فارسی زبان برای افرادی که تمایل دارند زبان تحصیلشان فارسی باشد, امکان تحصیل وجود دارد.

تحصیل دبیرستان در کانادا

با توجه به ایالتی اداره شدن دبیرستان های کانادا، دوره دبیرستان یا متوسطه دوم در اغلب ایالت های کانادا از پایه تحصیلی 9 تا 12 می باشد یعنی در 18 سالگی به اتمام می رسد و تحصیل دبیرستان در کانادا در ایالت های کبک، ساسکاچوان، پرنس ادوارد و آلبرتا در 16 سالگی به اتمام می رسد. متقاضیان با توجه به هدفی که برای آینده دارند، یعنی مستقیم وارد بازار کار بشوند یا به تحصیل ادامه دهند، در دبیرستان مخصوص ثبت نام می کنند و دروس مربوطه را مطالعه می نمایند. برای این دوره نیز مدارس دولتی، خصوصی و شبانه روزی وجود دارد که هزینه تحصیل در هر کدام متفاوت می باشد.

مقاطع تحصیلی کانادا 4 بخش پیش‌دبستانی، تحصیل ابتدایی ،تحصیل دبیرستان و پیش‌دانشگاهی دارد:

مدارس پیش‌دبستانی کانادا

مهدکودک‌ها برای کانادایی‌ها رایگان هستند و سن مجاز برای ورود کودکان  به مهدکودک 5 سال است. در این دورهزبان انگلیسی و فرانسوی به کودکان آموزش داده می شود.

مدارس ابتدایی کانادا

مدارس ابتدایی کانادا برای شهروندان رایگان هستند و سن مجاز برای ورود کودکان 6 الی 7 سال است.این مقطع از تحصیل  ۸ سال زمان می برد و دانش آموز پس از پایان کلاس هشتم در سن 13 الی 14 سالگی می تواند به مقطع متوسطه وارد شود.

تحصیل در کانادا

دبیرستان‌های کانادا

مقطع دبیرستان یا  به عبارتی دوره متوسطه در کانادا برای شهروندان این کشور رایگان است. (دبیرستان‌های خصوصی کانادا هزینه‌هایی را به‌صورت سالانه دریافت میکنند). شرکت دربرنامه‌هایی مانند تیم‌‌های ورزشی یا اردوها، هزینه‌های جزئی دربر دارد. مقطع متوسطه کانادا از کلاس نهم تا دوازدهم (بین سنین 14 الی14و 17الی 18 سالگی). دبیرستان‌های کانادا برای دانش‌آموزان به دوشکل آموزش دارد آموزش رشته عمومی و اموزش رشته تخصصی.  فارغ التحصیلان رشته‌های عمومی توانند به دوره‌های کالج و یا مدارس فنی حرفه‌ای ورود کنند و فارغ التحصیلان رشته‌های تخصصی اجازه ورود به دانشگاه‌های کانادا را دارند.

کالج‌ها یا پیش‌دانشگاهی‌های کانادا

دانش‌آموزان باید بعد از پایان دوره دبیرستان 1 الی 2 سال دوره کالج را بگذرانند. البته بعضی از مدارس کانادا نیز تمام مدت دوره 4 ساله دبیرستان را به عنوان دوره کالج یا پیش‌دانشگاهی حساب می‌کنند و دروس دانشگاه را به آنها معرفی می‌کنند.درسال آخر تحصیل دانش آموز برای انتخاب رشته دانشگاه مشاوره می شود.

مقالات مرتبط:

تحصیل رایگان در دبیرستانهای کانادا

رشته های تحصیلی دبیرستان در کانادا

پذیرش تحصیلی دبیرستان‌های کانادا

بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان کانادا چه شرایطی دارد؟

شرایط پذیرش در مدارس کانادا

هرمدرسه ای آیین نامه جداگانه ای داردکه قوانین آن با دیگر مدارس ممکن است متفوت باشد ولی در مورد قوانین عمومی یکسان می باشند:

  • حداقل سن ۱۲ سال برای دانش‌آموزان بین‌المللی.
  • حداقل معدل و نمرات مورد نظر مدرسه مقصد.
  • ارائه تمکن مالی برای پوشش دادن  هزینه‌های حداقل یک سال آینده دانش‌آموز.
  • کارنامه تحصیلی سال تحصیلی گذشته در کشور مبدأ.
  • مهارت‌ در زبان انگلیسی و یا فرانسوی

کلام پایانی

موسسه ایران مهاجر در این مقاله به شرایط وچگونگی تحصیل در کانادا پرداخته وسعی کرده شما مخاطب عزیز را در این راستا همراهی کند لذا جهت پاسخگویی به سوالات  پرسش های شما به لینک زیر مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!