2024/04/26

برنامه‌ی مهاجرت استانی به مناطق روستایی منیتوبا جان دوباره‌ای بخشیده است

برنامه‌ی مهاجرت استانی به مناطق روستایی منیتوبا جان دوباره‌ای بخشیده است

در سال ۱۹۹۶ جمعیت جامعه Steinbach منیتوبا ۸ هزار و ۴۷۸ نفر بود. حالا اما به لطف برنامه‌ی مهاجرت استانی استان منیتوبا این عدد دو برابر شده است. وزیر آموزش منیتوبا اخیرا در مقاله‌ای به بررسی این موضوع و سایر موفقیت‌های برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا پرداخته است.

 

اولین بار در سال ۱۹۹۸ بود که از برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا رونمایی شد و حالا بیش از ۱۳۰ هزار نفر از این طریق به منیتوبا مهاجرت کرده‌اند. بیش از ۲۰ درصد این مهاجران در جوامع کوچکی نظیر Steinbach سکنی گزیده‌اند و آنجا را خانه خود می‌نامند.

 

وزیر آموزش منیتوبا، Kelvin Goertzen در این مقاله نوشته است که: «دوره‌ی کودکی و نوجوانی من در حالی سپری شد که برای سفر به دور دنیا باید سوار هواپیما می‌شدیم. اما حالا پسر من کافی است به مدرسه برود تا با فرهنگ‌ها و تنوع زیستی مردمان دنیا آشنا شود.» او اعتقاد دارد که تاثیر برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا بر Steinbach  و سایر جوامع نظیر آن دگرگون کننده بوده است.

 

زندگی جدید

مزیت برنامه‌های مهاجرت استانی این بوده که تمام استان‌ها و نواحی کانادا را از موهبت مهاجران و مهاجرت برخوردار کرده‌ تا اینگونه نباشد که مهاجران فقط به مراکز اصلی شهرهای بزرگ کانادا مهاجرت کرده و در آن‌جا زندگی کنند. برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا در سال ۲۰۱۸ از طریق مسیرهای مهاجرتی کارگر ماهر در منیتوبا و کارگر ماهر برون مرزی ۵ هزار و ۱۱۹ مهاجر را جذب نمود.

 

گفتنی است جمعیت سایر جوامع منیتوبا نیز به خاطر مهاجرت مهاجران رشد کرده و آن‌ها هم از مزیت مهاجرت بهره مند شده‌اند. برای مثال می‌توان به جوامع Winkler و Morden اشاره کرد. جمعیت Winkler از سال ۱۹۹۶ دو برابر شده است و Morden هم بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ سالانه از ۵۰ خانواده‌ی مهاجر استقبال کرده است. Goertzen همچنین نوشته است که تقریبا بیش از ۹۰ درصد مهاجران منیتوبا را برای اقامت انتخاب می‌کنند و این واقعیتی است که به جوامع مهاجرنشین حیات دوباره‌ای بخشیده است.

 

همچنین، رشد نیروی کار ناشی از مهاجرت نیز باعث رونق و گسترش کسب و کار در منیتوبا شده است. اخیرا هم که استان منیتوبا از برنامه‌ی مهاجرت به مناطق شمالی و روستایی رونمایی کرد. Goertzen همچنین در این مقاله به نوآوری‌های برنامه مهاجرت استانی در آینده اشاره کرده است:

 

  • ایجاد یک مسیر مهاجرت روستایی که به جوامع کمک خواهد کرد تا از بهترین روش‌های شهرداری‌های با تجربه سود ببرند و از برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا برای رشد جمعیت و نیروی کار استفاده کنند؛
  • شراکت جدید برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا و صنعت، شوراها و اتاق‌های بازرگانی محلی برای تقویت اطلاعات بلادرنگ در مورد بازار کار؛
  • افزایش مشارکت مستقیم کارفرما در استخدام کارگران دائمی از طریق بهبود دسترسی به ویزاهای کار معاف از Labour Market Impact Assessment در برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا؛
  • توسعه‌ی گزینه‌های استخدام خارجی و داخلی از طریق برنامه‌های استخدام بین المللی و استخدام کارگران موقت؛
  • ایجاد فرآیندهای کارآمدتر برای استخدام کارگران با مهارت و دستمزد بالا؛
  • سرمایه‌گذاری هزینه‌های تقاضا جهت بهبود خدمات به منظور پشتیبانی از فرصت‌های اقتصادی بهتر برای تمام تازه‌واردان از جمله تازه‌واردانی که در جوامع روستایی زدگی می‌کردند.

علاوه بر این‌ها، منیتوبا قصد دارد توافقنامه‌ی مهاجرت منیتوبا را با دو هدف اصلی بازنگری کند:

 

  • بهبود توانایی برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا به منظور افزایش انعطاف پذیری در پاسخگویی به نیازهای صنعت و جامعه در مورد حداقل معیارهای فدرال نظیر سطح زبان
  • کاهش زمان رسیدگی به ویزاهای اقامت دائم فدرال برای متقاضیان استانی که خارج از سیستم اکسپرس انتری تقاضا ارائه می‌کنند.

گفتنی است Goertzen همچنین در این مقاله گفته است که :« یک بی‌عدالتی عمیق وجود دارد و آن این است که زمان رسیدگی به درخواست ویزای اقامت دائم متقاضیان برنامه‌های فدرال (که اغلب به شهرها و استان‌های بزرگ می‌روند) شش ماه است. در حالی‌که اکثر متقاضیان مهاجرت استانی باید برای دریافت همان ویزا ۱۸ ماه صبر کنند. ما باید این بی‌عدالتی ذاتی را از بین ببریم. چرا که این ورود تازه‌واردان را به مناطق روستایی‌مان به تاخیر می‌اندازد و با عدالتی و بدون هیچ توجیه‌ای باعث می‌شود که اقتصاد ما با تاخیر از مهارت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این تازه واردان استفاده کند.»

error: Content is protected !!