2024/04/27

تحصیل در کانادا؛ سبقت دانشجویان خارجی از دانشجویان کانادایی

تحصیل در کانادا؛ سبقت دانشجویان خارجی از دانشجویان کانادایی

قبل از کرونا، دانشجویان خارجی تقریبا سه برابر دانشجویان کانادایی در دانشگاه‌های کانادا ثبت نام می‌کردند. گزارش جدید  Statistics Canada به بررسی وضعیت ثبت نام دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کانادا قبل از آغاز همه‌گیری کرونا پرداخته تا تاثیر ویروس کرونا بر دانشجویان را  ارزیابی کند. محققان از سال تحصیلی 2018/2019 به عنوان معیار استفاده کردند تا مشخص شود که ثبت نام و فارغ التحصیلی به ویژه از جانب دانشجویان خارجی چه تاثیری از کرونا گرفته است.

 

در آن سال تحصیلی بیش از 2.1 میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها و کالج های کانادا ثبت نام کرده بودند که نسبت به سال تحصیلی قبل حاکی از افزایش 1.8 درصدی داشت. این افزایش کلا به خاطر ثبت نام دانشجویان خارجی بود که 16.2 درصد بیشتر از سال قبل ثبت نام کرده بودند. این در حالی‌ست که همان سال تنها 0.5 درصد دانشجویان کانادایی در دانشگاه‌های کانادا ثبت نام کرده بودند. اکثر این ثبت نام‌ها در دوره‌های رسمی بود و تنها 8.4 درصد در دوره‌های غیر رسمی بوده است.

 

ثبت نام دانشجویان خارجی طی یک دهه سه برابر شده است. بین سال‌های تحصیلی 2008 تا 2018  ثبت نام دانشجویان خارجی از 101 هزار  به 318 هزار رسید. ثبت نام دانشجویان کانادایی در دوره‌های رسمی طی همان بازه‌ی زمانی افزایش 10.9 داشته است. در نتیجه نسبت ثبت نام دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کانادا از 6.4 درصد به 16.2 درصد افزایش یافت و مجموعا 57.2 کل رشد ثبت نام در تمامی دوره‌های درسی را در بر می‌گیرد.

 

شهریه؛ منبع درآمد دانشگاه‌های کانادا

از آنجا که عواید حاصل از جانب دولت‌های استانی در حال کاهش است دانشگاه‌های کانادا روز به روز تکیه‌ی بیشتری بر شهریه‌ی دانشجویان به عنوان منابع درآمد دارند. دانشجویان خارجی نسبت به دانشجویان داخلی کانادا شهریه‌ی بالاتری می‌پردازند. در نتیجه‌ی رشد ثبت نام و پرداخت شهریه‌ی بالاتر، دانشجویان خارجی 40 درصد تمامی شهریه‌های دانشگاه‌های کانادا یا معادل 40 میلیارد دلار را در سال تحصیلی 2018 پرداخته‌اند.

 

سبقت STEM، کاهش علوم انسانی اما نه برای دانشجویان خارجی

سیستم‌های آموزشی متناسب با نیاز  بازار تکامل می‌یابند. در عرض یک دهه ثبت نام در رشته‌های ریاضیات، علوم کامپیوتر و اطلاعات 24.2 درصد افزایش داشته است. گرچه این دوره‌ها تنها 5 درصد ثبت نام‌های سال تحصیلی 2018 را در بر گرفته است اما پذیرش دانشجو در این رشته‌ها در طول این یک دهه بیشترین رشد را داشته است.

 

در بازار کار کانادا شغل‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال رشد 37 درصدی داشته‌اند که از رشد کل اقتصاد کانادا که بین سال‌های 2010 تا 2017 تنها 8.6 درصد بوده بیشتر بوده است. در سال تحصیلی 2018 گرچه 11 درصد ثبت نام در دانشگاه‌های کانادا مربوط به رشته‌های علوم انسانی بوده اما این رشته‌ها بیشترین کاهش ثبت نام را داشته‌اند.  Statistics Canada همچنین دریافته که مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان هنر و علوم انسانی در مشاغل خود نسبت به همتایانشان بالاتر است.

 

ثبت نام در رشته‌های علوم انسانی از طرف دانشجویان کانادایی 25.2 درصد کاهش داشته است اما از طرف دانشجویان خارجی افزایش 106.1 درصدی داشته است. علت این افزایش اقدامات کانادا برای جذب دانشجویان خارجی برای تحصیل در کانادا یا پاسخی به نیازهای بازار کار در زادگاه دانشجویان خارجی بوده است.

 

طی این یک دهه یعنی از 2008 تا 2018 دانشجویان خارجی همچنین بیشترین ثبت نام را در رشته‌های کسب و کار، مدیریت و حکمرانی عمومی داشته‌اند. میزان دانشجویان خارجی که در این رشته‌ها می‌مانند 200 درصد افزایش داشته در حالی‌که تنها 7.7 درصد دانشجویان کانادا در این رشته‌ها ثبت نام کرده‌اند. 15.2 درصد دانشجویان کانادایی در رشته‌های مرتبط با سلامت و درمان ثبت نام می‌کنند. در حالی‌که تنها 5.1 درصد دانشجویان خارجی در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند.

 

در این گزارش آمده است که: تقریبا یک سوم دانشجویان خارجی که در کانادا لیسانس گرفته‌اند و تقریبا نیمی از دانشجویان خارجی که فوق لیسانس خود را در کانادا گرفته‌اند طی این ده سال پس از اخذ ویزای تحصیلی خود اقامت دائم کانادا گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!