2024/05/02

دید مثبت اکثر کانادایی‌ها نسبت به پدیده‌ی مهاجرت و مهاجران (قسمت دوم)

دید مثبت اکثر کانادایی‌ها نسبت به پدیده‌ی مهاجرت و مهاجران (قسمت دوم)

قسمت اول را از اینجا بخوانید.

 

سن، تحصیلات و درآمد شرکت کنندگان

نگرش شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بر حسب سن، تحصیلات و سطح درآمد متغیر بود. شرکت‌کنندگان جوان‌تر، با تحصیلات دانشگاهی و از سطح درآمدی بالاتر دید مثبت‌تری به مهاجران داشتند. از سوی دیگر افراد بالای ۶۰ سال، افرادی که تحصیلات زیر دیپلم داشتند و افراد متعلق به طبقه کم درآمد به مهاجرت و مهاجران دید منفی‌تری داشتند.

 

به غیر از این عوامل، عضویت در حزب‌های مختلف سیاسی و هواداری از آن‌ها نیز مسلما در نگرش شرکت‌کنندگان تاثیر داشته است. سه چهارم هواداران حزب لیبرال و حزب سبز مخالف گزاره‌ی «آیا مهاجرت به داخل کانادا افسار گسیخته است؟» بوده‌اند و وقتی صحبت از مزایای اقتصادی مهاجران شد، هواداران این احزاب به ترتیب ۸۹ و ۸۴ درصد نگرش مثبت داشتند.

 

۸۶ درصد از هواداران حزب New Democratic موافق بودند که مهاجران مزایای اقتصادی به همراه دارند. از سوی دیگر، تنها مقدار اندکی زیر ۴۹ درصد از هواداران حزب محافظه کار کانادا اعلام کرده‌اند که میزان مهاجرت به داخل کانادا بیش از اندازه است اما این رقم نسبت به اکتبر ۲۰۱۸ حاکی از کاهش ۳ درصدی دارد. با وجود این مسئله، دو سوم هواداران حزب محافظه کار موافق وجود مزایای اقتصادی مهاجران برای کانادا بودند.

 

نگرش کانادایی‌ها به پناهندگان

از اکتبر ۲۰۱۸ تا ماه جاری، کانادایی‌ها نسبت به پناهندگان دید بهتری پیدا کرده‌اند. تنها ۳۷ درصد کانادایی‌ها با این جمله موافقند:« اکثر افرادی که ادعای پناهندگی دارند پناهنده‌ی واقعی نیستند.» این رقم نسبت به قبل ۴ درصد کاهش یافته است و از سال ۱۹۸۷ که اولین بار این نظرسنجی انجام شده تا کنون، در پایین ترین حد خود بوده است. تقریبا از هر ۱۰ شرکت کننده ۸ نفر اعلام کرده‌اند که جمعیت محلی از پناهندگان به گرمی استقبال می‌کند.

 

اما گذشته از همه‌ی این‌ها، کانادایی‌ها همچنان  یک دغدغه دارند و آن خوگیری مهاجران و حل شدن آن‌ها در جامعه‌ی کانادا است. منظور از این خوگیری این است که مهاجر نباید با سایر افراد کشور و جامعه‌ی منتخب خود تفاوتی داشته باشد و باید ارزش‌ها و فرهنگ کانادایی را رعایت کند. مسائلی مانند وقت‌شناسی، اهمیت به کار، سخت‌کوشی و سایر موارد فرهنگی باید مد نظر مهاجران باشد. در غیر این صورت آن‌ها نتوانسته‌اند در جامعه و کشور کانادا حل شوند. تعداد کانادایی‌هایی که معتقدند مهاجران با جامعه‌ی کانادا خو نگرفته‌اند تنها اندکی بالای ۵۱ درصد بود و ۴۲ درصد هم موافق بوده‌اند.

 

از سوی دیگر در این نظرسنجی مشخص شده است که ۵۳ درصد کانادایی‌ها بر این باورند که مهاجران نسبت به کانادایی‌های متولد کانادا سخت‌کوش‌تر هستند و ۳۲ درصد هم با ادعای سخت‌کوش بودن مهاجران مخالف هستند. همچنین ۴۵ درصد کانادایی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی گفته‌اند که مهاجران در حال تبدیل کانادا به مکان بهتری تبدیل هستند اما ۱۵ درصد کانادایی‌ها گفته‌اند که این مسئله برعکس است و آن‌ها درحال تبدیل این کشور به کشور بدتری هستند.

error: Content is protected !!