2024/04/27

مهاجرت به کانادا به عنوان پرستار

مهاجرت به کانادا به عنوان پرستار

همه گیری کرونا نیاز کانادا به پرستاران را بیش از پیش پررنگ کرده است. این در حالی‌ست که کانادا قبل از کرونا هم به پرستاران و کادر سلامت نیاز داشت و با کمبود نیرو در این زمینه مواجه بود. از این رو چندین مسیر برای مهاجرت به کانادا به عنوان پرستار و یا کادر سلامت و درمان وجود دارد.

 

پرستاران در دسته‌بندی ملی مشاغل کانادا یا به اختصار NOC به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

 

  • پرستاران رسمی و پرستاران بخش روانپزشکی – and registered psychiatric nurses registered nurses – NOC 3012؛ سطح مهارت شغلی این پرستاران A است؛
  • پرستاران عادی دارای گواهی – NOC 3233 – سطح مهارت شغلی این پرستاران هم B است.

این سطح مهارت شغلی مهم است چرا که به تعیین مسیر مهاجرتی مناسب پرستاران کمک می‌کند.

 

کانادا در سال 2020 بر اثر همه گیری کرونا تعداد مهاجر کمتری نسبت به آن‌چه انتظار داشت جذب کرد. این در حالی است که کانادا همچنان به مهاجران نیاز دارد. همین اخیرا سطح جذب مهاجر را باز هم افزایش داد و قرار شده است تا پایان سال 2023 از 1.2 میلیون مهاجر استقبال کند. یک راه برای رسیدن به این هدف این است که اخذ اقامت دائم را برای افرادی که در داخل کانادا هستند تسهیل کند.

 

مسیرهای مهاجرتی موقت برای دانشجویان و کادر سلامت داخل کانادا

از سوی دیگر کانادا در 14 آوریل از شش مسیر مهاجرتی جدید مختص افرادی که اکنون داخل کانادا هستند رونمایی کرد. دو تا از این مسیرها مختص کادر سلامت و مخصوصا پرستاران است. یکی از ان‌ها مختص فرانسوی‌زبانان است. فارغ التحصیلان بین المللی در رشته‌ی پرستاری می‌توانند از مسیر مهاجرتی مختص دانشجویان بین المللی استفاده کنند.

 

کانادا از طریق مسیر مهاجرتی که ششم ماه مه آغاز به کار خواهد کرد تا سقف 20000 مقیم دائم جدید را که به عنوان کادر سلامت در کانادا مشغول به کار هستند جذب می‌کند. آخرین موعد پذیرش از طریق این مسیر مهاجرتی پنجم نوامبر یا هر زمانی که تکمیل ظرفیت انجام شود است.

 

مسیر مختص فرانسوی زبانان از تعداد نامحدودی متقاضی فرانسه زبان مهار جذب می‌کند. متقاضیان باید داخل کانادا حداقل یک سال در یکی از 40 شغل مربوط به سلامت و درمان سابقه کار داشته باشند و هنگام ارائه‌ی درخواست هم باید مشغول به کار باشند. در زمینه مهارت‌های زبانی هم باید حداقل نمره‌ی CLB 4 یا NCLC داشته باشند.

 

اکسپرس انتری برای پرستاران

دو تا از برنامه‌های مهاجرت کاری/اقتصادی فدرال کانادا Federal Skilled Worker Program (FSWP) و Canadian Experience Class (CEC) است. یکی از شروط اصلی این برنامه‌های مهاجرتی داشتن سابقه کار در کانادا است.

 

مسیر مهاجرتی اسکیلد ورکر فدرال یا FSWP متقاضی را ملزم به داشتن حداقل یک سال سابقه‌ی کار مداوم در شغلی با سطح مهارتی 0، A یا B می‌کند. این سابقه‌ی کار می‌تواند هرکجا کسب شده باشد اما باید ظرف 10 سال اخیر کسب شده باشد. متقاضی FSWP باید در هر چه مهارت زبان انگلیسی حداقل نمره CLB 7 یا در چهار مهارت زبان فرانسه نمره NCLC 7 داشته باشد. متقاضیان همچنین باید در تستی که به سنجش سطح تحصیلات، مهارت‌های زبانی و اینکه آیا در کانادا شغل دارند می‌پردازد یا خیر نمره 60 از 100 بگیرند.

 

مسیر مهاجرتی تجربه کانادا یا CEC متقاضی را ملزم به داشتن یک سال سابقه کار داخل کانادا در شغلی با مهارت 0، A یا B می‌کند. این سابقه کار باید ظرف سه سال اخیر کسب شده باشد. متقاضیان باید در هر چهار مهارت زبانی خود را نشان دهند.

 

افرادی که سطح مهارت شغلی‌شان 0 یا A است باید حداقل نمره 7 CLB  یا 7 NCLC داشته باشند؛

متقاضیانی که سطح مهارت شغلی‌شان B است باید حداقل CLB/NCLC 5 داشته باشند.

 

هیچ از این مسیرهای مهاجرتی متقاضی را به داشتن جاب آفر یا پیشنهاد شغل در کانادا ملزم نمی‌کنند اما داشتن جاب آفر شانس دریافت دعوتنامه یا ITA را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 

اداره‌ی مهاجرت کانادا هر دو مسیر مهاجرتی تجربه‌ی کانادایی و اسکیلد ورکر فدرال را از طریق اکسپرس انتری مدیریت می‌کند. اکسپرس انتری طوری طراحی شده است که 80 درصد درخواست‌های تکمیل شده را ظرف شش ماه یا کمتر رسیدگی کند. اکسپرس انتری از سیستم جامع رتبه بندی یا CRS برای امتیازدهی به متقاضیان استفاده می‌کند. امتیازها بر اساس عوامل متعددی داده می‌شود. اداره‌ی مهاجرت به صورت دوره‌ای برای متقاضیانی که بالاترین امتیاز را در سیستم جامع رتبه بندی دارند دعوتنامه صادر می‌کند.

 

برنامه‌ی مهاجرت استانی برای پرستاران

به غیر از اکسپرس انتری، چندین برنامه‌ی مهاجرت استانی هم برای مهاجرت پرستاران به کانادا وجود دارد. گاهی مسیری تنها مختص پرستاران هم وجود دارد. سایر مسیرهای مهاجرتی کادر سلامت را هدف می‌گیرند و یا در برابر اسکیلد ورکرها باز هستند. پرستاران هم همانطور که گفتیم به دو دسته تقسیم می‌شوند.

 

از یک سو تقاضا برای پرستاران در کانادا بالا است. از سوی دیگر پرستاران در شغلی نیازمند مهارت کار می‌کنند. مثلا مسیر مهاجرتی  New Brunswick Internationally Educated Nurses (IEN)، British Columbia’s Healthcare Professional و نیز Regular Skilled Worker Program کبک و Quebec Experience Program مسیرهایی هستند که می‌توان برای مهاجرت به کانادا به عنوان پرستار در آن‌ها قدم گذاشت. اکثر استان‌های کانادا بیش از یک مسیر برای جذب پرستار دارند. گاهی برنامه‌های استانی و فدرال با هم تعامل دارند. برای نمونه یک استان ممکن است برخی از مسیرهای خود را با اکسپرس انتری هماهنگ کند. به مسیرهایی این اتفاق برایشان می‌افتد enhanced یا تقویت شده می‌گویند. اگر فردی از یک مسیر تقویت شده دعوتنامه دریافت کند 600 امتیاز در سیستم جامع رتبه بندی نصیبش می‌شود و بدین ترتیب حتما برای او ITA صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!