2024/04/26

دانشجویان خارجی سبب تغییر سیستم آموزشی کانادا می‌شوند (قسمت دوم)

دانشجویان خارجی سبب تغییر سیستم آموزشی کانادا می‌شوند (قسمت دوم)

قسمت اول این مطلب را از اینجا بخوانید.

 

ثبت نام دانشجویان بین المللی برای تحصیل در بریتانیا پس از آن‌که دولت قوانین جدیدی را برای محدود کردن حق کار پس از تحصیل برای دانشجویان اعمال کرد، روندی تقریبا ثابت پیدا کرد و به ویژه سردرگمی درمورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یا Brexit، تحصیل در بریتانیا را با دورنمایی نامعلوم همراه کرده است.

 

برخورد استرالیا در قبال جذب دانشجویان جدید تهاجمی‌تر از کانادا بوده است. میزان ثبت نام‌ها از تعداد ۳۰۰ هزار نفر در پنج سال پیش، به حدود ۵۴۰ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است، هر چند که برخی از دانشجویان در مورد تبعیض نژادی در کشور استرالیا نگرانی‌هایی دارند. برخی از حملات اتفاق افتاده در این کشور منجر به اعتراض دولت هند در سال ۲۰۰۹ گردید.

 

برنامه دانشجویان بین المللی کانادا، انگیزه‌های قدرتمندی به دانشجویان مهاجر می‌دهد. طبق قوانین کانادا، دانشجویان می‌توانند دارای کار پاره‌وقت در حین دوران تحصیل باشند. آن‌ها به طور خودکار واجد شرایط دریافت اجازه کار به مدت سه سال پس از فراغت از تحصیل هستند؛ و ر صورتی که تقاضای دریافت اقامت دائم بدهند به آن‌ها اقامت داده می‌شود.

 

Nayara Schmitz که دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از رشته‌های مهندسی در دانشگاه اتاوا است، هنوز مردد است و نمی‌داند که آیا پس از تحصیل قصد بازگشت به برزیل را دارد یا نه. او می‌گوید:« من قصد بازگشت دارم، اما هنوز در مورد آن کاملا مطمئن نیستم.» زمانی که او برای اولین بار از ریودوژانیروی برزیل به دانشگاه اتاوا در کانادا آمد، پیش خودش فکر می‌کرد که می خواهد برای همیشه در اینجا بماند، ولی در حال حاضر کمی احساس غربت می‌کند. او پس از گذراندن یک زمستان دیگر در اتاوا و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه باید مجددا در تصمیم‌گیریش تجدید نظر کند.

 

Kareem El-Assal محقق ارشد در Conference Board of Canada می گوید:« علت تمایل دانشجویان خارجی برای تحصیل در کانادا به خاطر شهرت ما به عنوان یک جامعه چند فرهنگی و همچنین باز بودن درهای آن بهروی  مهاجران است.»

 

کشور چین بزرگترین منبع مهاجران است. به طوری که از هر ۱۰ نفر دانشجوی بین المللی در کانادا، ۳ نفر چینی هستند و پس از آن کشور هند قرار دارد که یک چهارم دانشجویان مهاجر را تشکیل می‌دهد.

 

برخی از منتقدان نگران این هستند که دانشجویان بین المللی موجب حذف متقاضیان داخلی شوند. ولی یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در آمریکا نشان داد که اتفاقا برعکس است. Kevin Shih در روزنامه Public Economics نوشت:« به طور کلی این‌طور به نظر می‌رسد که دانشجویان خارجی موجب افزایش ثبت نام‌های داخلی می‌شوند». این گزارش نشان می‌دهد که شهریه‌های بالاتری که توسط دانشجویان خارجی پرداخت می‌شود، موجب ایجاد فضای آموزشی اضافی برای دانشجویان داخلی می‌شود.

 

به دلیل پایین بودن نرخ زاد و ولد در کشور کانادا، حضور دانشجویان بین‌المللی برای به حد نصاب رسیدن برنامه‌های درسی آموزشگاه‌ها و یا حتی جلوگیری از تعطیل شدن موسسات آموزشی مورد نیاز است. برای مثال در استان انتاریو، بیش از ۱۰۰ هزار فضای آموزشی مختص دانش آموزان در سیستم آموزشی دولتی در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۶ از بین رفته است.

 

دانشجویان خارجی به بخش قابل توجهی از توسعه اقتصادی تبدیل شده‌اند و در سال ۲۰۱۷ میلادی از طریق هزینه شهریه و اقامت دانشجویان بین المللی، مبلغی حدود ۱۵٫۵ میلیارد دلار و ۱۷۰ هزار فرصت شغلی به تولید ناخالص داخلی (GDP) کانادا کمک شده است. به گفته‌ی آقای El-Assal تاثیر اقتصادی این امر فوق العاده مثبت ارزیابی شده است.

 

با توجه به دنیای در حال پیشرفت امروز، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که مردم آن ثروتمند و دانش آموخته می‌شوند انتظار می‌رود که تعداد دانشجویان بین المللی در جستجوی محل مناسب تحصیل، در دهه‌ی آینده به ۱۰ میلیون نفر برسد. یعنی اگر کانادا بر روی سهم خود سرمایه گذاری کند، می‌تواند حدود یک میلیون دانشجوی خارجی در مدارس و دانشگاه های کانادا جذب کند.

 

Mathieu Genest سخنگوی وزیر مهاجرت کانادا، Ahmed Hussen؛ اعلام کرد که اتاوا قصد دارد تا سیاست‌های جاری را به گونه‌ای اصلاح کند تا در این دانشجویان انگیزه بیشتری برای درخواست اقامت دائم در این کشور ایجاد شود و بدین ترتیب در مسیر شهروندی کانادا قرار بگیرند. بنابراین گروهی بزرگتر متشکل ازکانادایی‌های جدیدا تحصیل کرده، آماده اثرگذاری بر جامعه کانادا خواهند بود.

error: Content is protected !!