2024/04/26

مشکل ایجاد شده درباره ی نمرات زبان و اداره ی مهاجرت کبک

اخیرا از سوی اداره مهاجرت کبک نکاتی درباره‌ی مشکل نمرات زبان مطرح شده است و باعث شده عده‌ی زیادی جویای دلیل آن باشند. در این مقاله سعی می‌شود به این مسئله جواب داده شود.

 

زمانی می توان درک درستی از این موضوع داشت که آن را همان‌گونه که واقعا هست ببینیم، نه جوری که در شایعات نشان داده می‌شود.

 

واقعیت این است که خلاف آنچه حدس می‌زنید کسی متقاضیان را به تقلب متهم نکرده است. متقاضیان بدون اطلاع از آن‌چه ر جریان بوده امتحان داده‌اند و نمراتی را گرفته‌اند. ولی مرجعی که امتحان را گرفته ادعا کرد که تخلفی صورت گرفته است و خود آن‌ها اعتبار نمراتی را که صادر کرده‌اند را زیر سوال برده‌اند.

 

به نظر من رفتار اداره مهاجرت کاملا طبیعی بوده است و در چنین شرایطی انتظار آن می‌رفت.

 

برخی گفته‌اند که این اقدام اداره مهاجرت غیراصولی و ناعادلانه است و باید علیه آن کاری انجام داد، ولی در این رابطه باید همه این فاکتورها را بررسی کرد. رفتار اداره مهاجرت با توجه به تعهد متقاضیان به ارائه‌ی مدرک درست و معتبر کاملا اصولی است چرا که در شرایط فعلی آن‌ها مدرکی در دست دارند که نشان می‌دهد این نمرات بی اعتبارند. این‌که متقاضیان دراین بی‌اعتباری مدارک سهمی دارند یا نه اصلا موضوع بحث نیست، البته بد نیست بدانید که اداره مهاجرت کبک چنین اعتقادی ندارد. که اگر داشت _یعنی اگر متقاضیان را عامل تقلب می‌دانست_ بدون دادن فرصت این متقاضیان را به اتهام ارسال مدارک تقلبی رد می‌کرد و فرصت اقدام دوباره را نیز از آن‌ها می‌گرفت.

 

از دلایل برخی از افراد در رابطه با ناعادلانه بودن ماجرا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱- همه در این بی‌اعتباری تقصیری ندارند و خشک و تر با هم سوزانده شده است.

 

۲- بسیاری از دوستان دانش زبان کافی برای آوردن همان نمره را ندارند زیرا از آن مدت‌ها گذشته است و فرصت آمادگی هم نیست.

 

۳- فرصت کافی وجود ندارد.

 

در جواب دلیل اول باید گفت که به طور کلی کسی متقاضیان را در بی‌اعتباری نمرات زبان مقصر ندانسته است. و اگر اینطور بود _همان‌طور که توضیح داده شد_ اداره مهاجرت جور دیگری برخورد می‌کرد. مقصر موسسه امتحان گیرنده و کسانی هستند که سوالات را لو داده‌اند. و این افراد دو معلم زبان فرانسه بوده‌اند و نسبتی با متقاضیان ندارند.

 

در جواب دلیل دوم باید گفت که این استدلال به این معنی است که شما زبان فرانسه را برای زندگی در کبک و دانستن آن یاد نگرفته‌اید و فقط برای عبور از این مرحله به سراغ آن رفته‌اید. و این برای اداره مهاجرت کبک  قابل قبول نیست. این اشتباه است که کسی بگوید: در آن زمان نمره آوردم و الان یک سال گذشته و دیگر نمی‌توانم از پسش بربیایم. کبک فرض می‌کند که هر چه بگذرد متقاضی سطح زبان بالاتری خواهد داشت و برای زندگی در کبک آماده‌تر است. به این ترتیب ای دلیل برای اداره مهاجرت کبک کافی نیست، یعنی محکمه پسند نیست.

 

استدلال سوم را می توان تا حدودی قبول کرد. که شاید فرصت برای ارائه نمره زبان کافی نیست، آن هم در صورتی که امکان امتحان دادن در این فرصتِ کم نباشد _یعنی وقت به قدری کم باشد که افراد با توجه به امکانات موجود در ایران نتوانند این کار را انجام دهند_ که البته بعید است اینطور باشد.

 

با توجه به مطالب ذکر شده و با توجه به تجربه شخصی، ایجاد دعوا با اداره مهاجرت کبک بر سر این موضوع واقعا منطقی نیست و نمی‌توان با استدلال بی‌پایه در مقابل آن‌ها قرار گرفت. طرح موضوع در دادگاه و مراجع دیگر نیز با توجه به ضعف استدلال‌ها بی فایده است.

 

توصیه من به متقاضیان:

 

با توجه به آنچه گفته شد متقاضیان نباید امیدوار باشند که کبک تغییری در موضع خود بدهد یا اتفاق دیگری بیفتد. همه متقاضیان باید اساس را بر این بگذارند که راهی جز کسب نمره مورد نظر وجود ندارد و خود را مجبور کنند در زمانی که هنوز در اختیار دارند روی افزایش توانایی خود در زبان فرانسه تمرکز کنند و نتیجه بگیرند.

 

اتلاف وقت در فضای مجازی، ناله و شکایت و سخن گفتن در این باره هیچ تاثیری ندارد و باید به جای این اعمال، بیشتر تلاش کنیم.

error: Content is protected !!