2024/04/26

ایجاد وقفه در تحصیل چه تاثیری در درآمدزایی خواهد داشت؟

 

عقل متعارف می‌گوید که: دانش‌آموزان فعال باید به یک شیوه‌ی رایج درس بخوانند. یعنی بعد از گرفتن دیپلم متوسطه و بدون فاصله در مدارج بالاتر به تحصیلات خود ادامه دهند. اما در تحقیق جدیدی که صورت گرفته است، به این نتیجه رسید شده که شاید برای گروه خاصی از افراد کمی تعلل در ادامه تحصیل به شکل پیوسته بد نباشد.

 

در گزارشی که در ماه سپتامبر توسط Canadian Labour Market و Skills Researcher Network منتشر شد، تعدادی از اقتصاددانان به این نتیجه رسیده‌اند که بسته به این ‌که دانش‌آموز فارغ‌التحصیل دبیرستانی وقت خود را چگونه بگذراند، داشتن یک وقفه قبل از شروع تحصیل در کالج یا دانشگاه می‌تواند در درازمدت به تفاوت درآمدی بسیار چشمگیری منجر شود.

 

طبق نظر خانم آلیشیا مندز_اقتصاددانی از دانشگاه شیکاگو_ انگیزه‌ی انجام تحقیقی که او به همراهی خانم آنا فرر _ از دانشگاه کلگری_ به پایان رسانده این بوده است که وی تاثیر وقفه افتادن در امر تحصیل را به خوبی در افزایش میزان درآمد بسیاری از دانشجویان مشاهده کرده و آن را بسیار جالب یافته.

 

او در این‌باره می‌گوید: «در حدود یک‌سوم تا یک‌چهارم کسانی که از دبیرستان فارغ التحصیل می‌شوند، بیشتر از یک سال بین ادامه تحصیلشان فاصله میفتد. بنابراین جمعیت قابل توجهی وجود دارد که تحصیلات خود را به‌صورت پیوسته و خطی به پایان نرسانده‌اند. حالا باید دید که گروهی از این افراد در این مدت وقفه چه اتفاقی برایشان افتاده است؟»

 

منندز و فرر برای یافتن پاسخ این پرسش به سراغ ۱۹۹۵ مورد از پرسش‌نامه‌‌های ملی فارغ‌التحصیلان رفتند که در آن‌ها وضعیت خروجی‌های دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مدارس حرفه‌ای در سراسر کشور و میزان جذب این عده به بازار کار درج شده بود.

 

آن‌ها نتایج بسیار جالب توجه‌ای به دست آوردند: آن عده از تحصیل‌کردگان غیردانشگاهی که به همان شیوه که گفته شد ادامه‌ی تحصیل خود را به تاخیر انداخته بودند، به اندازه‌ی سه درصد درآمد بیشتری داشتند. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که در روند ادامه تحصیل خود یک وقفه انداخته بودند نیز ۸ درصد بیشتر از همتایان دانشگاهی خود که بدون وقفه درس خوانده بودند، درآمد کسب کرده بودند.

 

درآمد نهایی برای کسانی که چندین‌ مدارک را کامل کرده‌اند هنوز از سایرین بیشتر است. این افراد تا ۱۰ درصد بیشتر از فارغ‌التحصیلان غیردانشگاهی درآمد کسب می‌کنند و این مقایسه در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در چند رشته و با وقفه و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به صورت پیوسته در چند رشته نیز به ۱۳ درصد نیز می‌رسد.

 

خانم منندز می‌گوید: «این اختلاف قابل توجه است. در مواردی بالاخره دستمزد افرادی که به صورت پیوسته از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند با رقبایی  که در تحصیل خود وقفه ایجاد کرده‌اند برابر می‌شود اما حتی وقتی به میزان این اختلاف در پنج سال اول آغاز به کار این دو گروه نگاه کنید، خواهید دید که تفاوت هنوز وجود دارد.»

 

البته دادن یک اخطار مهم در این بین ضروری است. افرادی که در تحصیل خود وقفه می‌اندازند، برای این‌ که بخواهند درآمدی بیشتر یا حداقل برابر با فارغ‌التحصیلان مرسوم داشته باشند باید این مدت زمان را در بازار کار صرف کنند. جریمه‌ی کسانی که این مدت وقفه از تحصیل را صرف کار دیگری کرده بودند این بود که به نسبت همتایان فارغ‌التحصیل از دانشگاه خود _که مستقیما از دبیرستان به دانشگاه رفته بودند_ ۲۰ درصد کمتر درآمد داشتند. آن عده از فارغ‌التحصیلان غیر‌دانشگاهی که همین شرایط را تجربه کرده بودند به نسبت همتایان خود تفاوت درآمدی زیادی نداشتند.

 

البته خانم مندز معتقد است که این تحقیق گرچه نتوانست دقیقا نشان دهد که چه عاملی باعث این پدیده می‌شود اما اعتقاد دارد که می‌شود حدس زد که علت افزایش درآمد در گروهی که وقفه تحصیلی داشته‌اند، تجربیاتی بوده که در بازار کار به دست آورده‌اند.

 

او می‌گوید: «به نظر من هر فرد موقع کار چیزهای زیادی در زمینه آن کار می‌آموزد. بهتر می‌فهمد که شرایط و جریان‌ها در بازار کار چگونه است، نیازمندی‌های بازار کار چکونه است و چه کسانی در شغل خود ترفیع پیدا می‌کنند. البته اگر تحصیل خود را متوقف کنید و در این مدت یک سفر به دور اروپا بروید قطعا آن وقت موضوع دقیقا به این صورت پیش نمی‌رود.»

 

به اعتقاد مندز در مرحله بعدی این تحقیق باید دید انجام چه نوع کارهایی ارزش این تاخیر را دارد و بهتر می‌توانند به فارغ‌التحصیلان دبیرستانی جنبه‌های مختلف تصمیمشان را نشان دهد.

 

اما به هر حال او می‌داند که در این میان یک مورد «کاملا خاص» وجود دارد که به دانش‌آموزانی مربوط می‌شود که می‌توانند قبل از پایان دوره‌ی فوق‌دیپلم یا لیسانس، مدتی را در بازار کار بگذرانند. مندز می‌گوید: «این افراد خود را از آن‌هایی که مستقیما از دبیرستان به دانشگاه یا کالج می‌روند متمایز می کنند، نه برای آن که درس خواندن را متوقف می‌کنند بلکه برای این که یک بار درس خواندن را متوقف می‌کنند و بعد از مدتی برمی‌گردند و دوباره درس می‌خوانند و فارغ‌التحصیل می‌شوند. این گروه انگیزه‌های بسیار بالایی دارند.»

error: Content is protected !!