2024/04/25

تحصیل در کانادا: بعد از به پایان رسیدن مهلت ثبت نام چه باید کرد؟

 

تابستان برای دانشجوها و دانش آموزان سراسر دنیا به معنای پایان امتحان‌ها و شاید فارغ التحصیلی از پیش دانشگاهی، دبیرستان و کالج است. اگرچه اوضاع برای فارغ التحصیلان کانادایی راحت‌تر است، در حالی که برای دانشجویان خارجی و غیربومی موقعیت تحصیلی در کانادا ممکن است به همین راحتی نباشد. در بیشتر دانشگاه‌های کانادا اکنون مهلت ثبت نام تمام شده است اما این بدان معنا نیست که هیچ شانسی باقی نمانده. بسیاری از دانشگاه‌ها شرایطی را مهیا ساخته‌اند تا متقاضیان تحصیل در کانادا بتوانند تحت یک سری شرایط از همین سپتامبر سر کلاس حاضر و مشغول به تحصیل شوند. در این مطلب به برخی از این شرایط اشاره اشاره می‌کنیم.

 

 

Rolling Admissions

 

در حالی‌که بیشتر دانشگاه‌های تحقیقاتی بعد از پایان مهلت پذیرش بهاره دانشجو نمی‌گیرند، بسیاری از کالج‌ها و (مخصوصا کالج‌های پلی تکنیک) هنوز برخی رشته‌ها را ارائه می‌دهند، که البته این ارائه در صورتی است که ظرفیت آن رشته‌ها هنوز نکمیل نشده باشد. همچنین در موارد محدودی برخی دانشگاه‌ها مهلت ثبت نام را تمدید می‌کنند.

 

University Transfer Programs

 

اگر دانشجویان مهلت ثبت نام را از دست بدهند و یا حداقل معیارهای لازم برای پذیرش در یک رشته رقابتی را نداشته باشند می‌توانند که در یک کالج در رشته‌ی مرتبط تحصیلات معادل آن را شروع کنند و در صورت موفقیت از سال دوم و یا سوم به دانشگاه منتقل شوند. این کار اگر بصورت درستی صورت گیرد می‌بایست چهار سال به طول انجامد یعنی تقریبا همان زمانی که برای دریافت یک مدرک دانشگاهی نیاز است.

 

دانشجویان زیادی از این روش استفاده می‌کنند زیرا این روش ترکیبی از کار عملی و همچنین آموزش علمی است و باعث می‌شود دانشجو بتواند مهارت‌ها و دانش علمی و عملی مورد نیاز برای ورود به دانشگاه را به دست آورد. بسیاری از سیاست‌های جذب دانشجو در دانشگاه‌ها بر همین مبنا  تایین شده است و به دانشجویانی که معدل کل پایینی دارند و یا ضعف مدرک زبان دارند این امکان را می‌دهد تا به دانشگاه وارد شوند و بتوانند از مدرک زبان نیز بی‌نیاز شوند. علاوه بر این معمولا هزینه‌ی کالج تا ۴۰ درصد از دانشگاه پایین‌تر است.

 

 

Province-wide University Transfer Programs

معادل‌سازی دروس مختلف رشته های مختلف:

در برخی استان‌ها مثل بریتیش کلمبیا، آلبرتا و اونتاریو بیشتر کالج‌ها و دانشگاه‌ها در این زمینه‌ با هم همکاری دارند و این امکان را برای دانشجویان ایجاد می‌کنند تا یک مدرک دانشگاهی را در چندین دانشگاه مختلف کامل کنند. این کار مزیت دیگری نیز دارد و باعث می‌شود دانشجویان قبل از ورود به سال سوم و چهارم در یک دانشگاه خاص، بتوانند تا حدودی با محیط تحصیلی خود آشنا شوند.

 

Multiple Credentials

 

برای افرادی که بدنبال کسب مهارتهای لازم برای اشتغال هستند، کامل کردن یک دیپلم یا مدرک معادل در کالج میتواند انتخاب درستی باشد. این برنامه ها معمولا یک ساله و یا دو ساله هستند و بواسطه اعتبار مدرکی که در کانادا بدست میاورید میتوانند بهترین راه برای اخذ پروانه اشتغال در زمینه های مختلف باشند. این دیپلمها و مدارک تحصیلی شبیه آنها معمولا قابل ترنسفر نیز میباشند.

 

University Foundation / University preparation Programs

 

این برنامه  برای دانشجویانی مفید است که صلاحیتهای تحصیلی (مثل معدل کل) و یا زبانی آنها ممکن است کافی باشد اما بدلایلی هنوز قابل پذیرش در دانشگاه نباشد. این برنامه برای موارد زیر مناسب است:

 

  • دانش آموز تحصیلات پیش دانشگاهی را گذرانده اما معادل ۱۲ سال تحصیل کانادایی نمی‌باشد.

 

  • دانش‌آموز از نظر مهارت‌های زبانی و علمی در سطح مناسبی قرار دارد، اما به او پیشنهاد می‌شود که مهارت‌های عملی خود را بالا ببرد.

 

  • دانش‌آموز دارای تمام صلاحیت‌های لازم ست اما آن‌ها را در سن پائین‌تری از همتایان کانادایی خود گذرانده است.

 

University Pathway Programs

 

این مورد شامل دانشجویانی می‌شود که معدل کل مورد نیاز را دارند اما به دلیل ضعف زبان قابل پذیرش نیستند. در این موارد دانشگاه‌ها ممکن است در صورتی که آن‌ها در آزمون‌های دوره‌ای قبول شوند به آن‌ها پذیرش بدهند. این دوره‌های زبان معمولا یا در خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و یا با همکاری مؤسسات خصوصی زیر نظر دانشگاه‌ها اجرا می‌گردد. دانشجویان بعد از موفقیت در آزمون‌های مختلف از جمله آیلتس و یا با موفقیت گذراندن دوره‌، مجاز به انتخاب واحدهای بعدی و ادامه تحصیل می‌شوند.

 

Co-Registration

 

این برنامه‌ی کمتر شناخته شده، برای دانشجویانی است که سطح زبانی آنها بد نیست اما قابل قبول هم نیست. (مثلا افرادی که آیلتس ۵ یا ۶ دارند.) به آن‌ها توصیه می‌شود که همزمان با تحصیل، زبان فرانسه یا انگلیسی خود را تقویت کنند.

 

نکته: تمامی دانشجویان بعد از پذیرش باید برای Study Permit یا مجوز تحصیل اقدام نمایند (که در این پست به آن اشاره کردیم)، و این کار را باید به سرعت انجام دهند تا به موقع وارد کانادا شوند و از شرکت در ترم مورد نظر محروم نگردند

error: Content is protected !!