2024/04/28

جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتر از طریق گسترش حضور در خارج از کشور

جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتر از طریق گسترش حضور در خارج از کشور

کانادا قصد دارد تا با گسترش دایره‌ی حضور خود در خارج از کشور و از طریق تلاش برای پیشبرد تنوع در کلاس‌های درس و افزایش مزایای اقتصادی مسئله‌ی آموزش که به چندین بیلیون در سال می‌رسد، دانشجویان بین المللی بیشتری را جذب کند.

 

براساس تجزیه و تحلیل‌های فدرال، اثرات حضور دانشجویان خارجی بر اقتصاد کانادا بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ نزدیک به دو برابر شده و به حدود ۱۵٫۵ بیلیون دلار رسیده که شامل پرداخت شهریه، هزینه‌ی اجاره مسکن و هزینه خرید خواربار و مواد غذایی می‌باشد.

 

درآمد حاصل از سیستم آموزشی کانادا از حدود ۱۷۰،۰۰۰ شغل در سال ۲۰۱۶ پشتیبانی کرده است و تاثیرات اقتصادی بیشتری نسبت به صادرات قطعات خودرو، هواپیما و چوب و الوار داشته است.

 

بخش زیادی از دانشجویان خارجی از کشورهای چین و هند آمده‌اند، در حالی که در سال‌های اخیر تعداد دانشجویان از کشورهای دارای اقتصاد رو به رشد سریع مانند ویتنام نیز افزایش یافته است.

 

مسئولان دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و دولت فدرال هم‌اکنون در مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی یک استراتژی همسو هستند که فعالیت کمپین‌ها در بخش‌های دیگر جهان را گسترش خواهد داد. انتظار می‌رود که کانادا فعالیت‌های خود را به عنوان یک مقصد آموزشی در مکان‌هایی با اقتصاد رو به گسترش و جمعیت بزرگ جوانان، مانند کلمبیا و بخش‌هایی از آفریقا ترویج و گسترش دهد.

 

نگاه کانادا معطوف بر کشورهایی‌ست که تقاضا برای خدمات آموزش عالی در سطح متوسط ​​در آن‌ها رو به رشد است.

 

کانادا سال‌هاست که مکان جذابی برای تحصیل بوده است. آمار فدرال نشان می‌دهد در سال ۲،۰۰۰، حدود ۱۲۲،۶۶۵ Study permit (مجوز تحصیل) معتبر در کانادا صادر شده است؛ عددی که در سال گذشته با افزایش ۴۶۷ درصدی به ۵۷۲،۴۱۵ نفر رسید. اعداد جمع آوری شده توسط وب سایت Universities Canada می‌گویند که آمار ثبت نام دانشجویان بین المللی تمام وقت در دانشگاه‌های کانادا بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.

 

علی‌رغم وجود اختلافات دیپلماتیک بین کانادا و عربستان سعودی در آگوست گذشته، درسال ۲۰۱۸ تعداد دانشجویان بین‌المللی باز هم رشد داشته است.

 

پیرو این اختلافات، دولت سعودی روابط دیپلماتیک خود با کانادا را به حالت تعلیق در آورد و سفیر کانادا را اخراج کرد. هم‌زمان عربستان سعودی به هزاران شهروند خود که در کانادا تحصیل می‌کنند دستور داد تا به خانه بازگردند.

 

ولی تلاش‌های دیپلماتیک مقامات فدرال و جامعه‌ی آموزش عالی به کاهش اثرات این اقدامات کمک نموده است. مدیر وب سایت Universities Canada گفته است که بسیاری از دانشجویان سعودی، از جمله کارآموزان پزشکی که چندین سال در کانادا بوده‌اند و همچنین آن‌هایی که در حوزه‌های دیگر علوم بهداشتی و برخی از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در کانادا مشغول به تحصیل بوده‌اند، همچنان در این کشور باقی مانده‌اند.

 

دولت فدرال ماه گذشته بودجه‌ی ۱۴۸ میلیون دلاری را برای گسترش تحصیلات بین‌المللی طی پنج سال اعلام کرد که بخشی از این پول صرف تلاش برای جذب دانشجویان خارجی بیشتر به کانادا خواهد شد.

 

Jim Carr، وزیر تجارت بین الملل کانادا گفته فراتر از تاثیرات اقتصادی، دانشجویان خارجی اغلب روابط مهم و طولانی مدتی با کانادا برقرار می‌کنند.

 

Denise Amyot، مدیر وب سایت Colleges and Institutes Canada گفته است که دانشجویان خارجی دیدگاه‌های جدیدی را با خود به همراه می‌آورند که به همکلاسی‌های کانادایی خود کمک می‌کند تا دنیا را بهتر درک کنند.

 

وی افزود:« برخی از بهترین مهاجران ما در واقع دانشجویانی بین المللی بوده‌اند که در کانادا تحصیل کرده‌اند و در کانادا مشغول به کار شده‌اند. این امر بسیار جذاب است و به وضعیت بازار کار کانادا که هم اکنون با کمبود نیروی کار مواجه است، کمک می‌کند.»

error: Content is protected !!