2024/04/27

قرارداد تجاری جدید بین کانادا، آمریکا و مکزیک

قرارداد تجاری جدید بین کانادا، آمریکا و مکزیک

جدیدترین خبرها از این حکایت دارند که بعد از ظهر روز سه شنبه مورخ 10 دسامبر، مقامات سه کشور ایالات متحده‌ی آمریکا، کانادا و مکزیک در مکزیکو سیتی نسخه‌ی اصلاح شده‌ی قرارداد تجاری آمریکای شمالی موسوم به NAFTA را تحت عنوان CUSMA امضا کردند. از طرف کانادا Chrystia Freeland حضور داشت و با تشکر از همه بیان داشت که: «مذاکره در مورد این قرارداد تجاری به چالشی حیاتی برای کانادا تبدیل شده بود اما پیامد مثبتی داشت».

 

او در ادامه گفت که: « این توافقنامه‌ی برد-بردی است که برای شاغلان هر سه کشور ثبات بیشتری را به همراه دارد و این چیز کمی نیست. قرارداد CUSMA بیش از یک سال پیش به جای NAFTA امضاء شده بود اما دموکرات‌های آمریکا که مجلس نمایندگان را در دست دارند اصرار داشتند که قبل از اینکه به آن رای بدهند، تغییرات اساسی در رابطه با محیط زیست و نیروی کار در آن اعمال شود.

 

نماینده تجاری آمریکا آقای Robert Lighthizer که رهبری مذاکره از سوی آمریکا را بر عهده داشت در این نشست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مسبب امضا شدن این قرارداد معرفی کرد. او گفت:« از پرزیدنت ترامپ به خاطر راهنمایی‌هایشان تشکر می‌کنم. به یک توافق تاریخی دست یافته‌ایم. طی دو سال اخیر با جمهوری خواهان، دموکرات‌ها و بسیاری از ذی‌نفعان توافقنامه‌ای را امضا کردیم که که به سود کارگران و کشاورزان آمریکایی است. این قرارداد، الگویی برای سایر توافقنامه‌های تجاری آتی آمریکا خواهد بود.»

 

گفتنی است قوانین ویزای کاری حرفه‌ای کانادا در این توافقنامه نسبت به قبل تغییری نکرده است. فصل 16 این قرارداد به کارفرمایان کانادایی، آمریکایی و مکزیکی اجازه می‌دهد به نیروی کار حرفه‌ای هر سه کشور دسترسی داشته باشند. در مورد کانادا باید گفت که صاحبان کسب و کار در کانادا نیز می‌توانند کارمندان و کارگران آمریکایی و مکزیکی در بیش از 60 دسته‌ی کاری را با ویزای کاری موقت سه ساله استخدام کند. تمدید این ویزاها محدودیتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!