2024/04/29

چند سال بعد از پناهندگی می توان به ایران بازگشت؟

پناهندگی در کانادا

درخواست پناهندگی از داخل ایران به کانادا

پیش از پرداختن به پناهندگی در کانادا بایستی این کشور را از هر لحاظ بررسی کنید. کانادا، در شمال قاره آمریکای شمالی بوده و شامل 10 استان می شود. مساحت این کشور برابر با 9.980.670  کیلومتر مربع بوده و دومین کشور از لحاظ مساحت شناخته شده است.  مرکز کانادا شهر اتاوا است اما بزرگترین شهر آن تورنتو می باشد. آبشار نیاگارا که بزرگترین آبشار جهان است که  در مرز مشترک کانادا و آمریکا واقع شده است. شرایط زندگی در کانادا بسیار ایده آل است و معیار های زندگی در این کشور، از جمله کیفیت بالای آموزشی، پوشاک، مسکن، مراقبت های بهداشتی، امنیت شغلی، طبیعت بکر، خوراک، پوشاک و غیره در رتبه بالایی قرار دارند و همین باعث برتری کانادا برای زندگی شده است. سالانه افراد بسیاری از اقصی نقاط دنیا اقامت دائم یا موقت کانادا را به دست آورده و به آنجا مهاجرت می کنند. جهت بهره گیری از شرایط پناهندگی به این کشور، افراد ابتدا باید پناهنده بودن خود را اثبات کنند. پناهندگی کانادا یکی از روش های مهاجرت به این کشور می باشد. در ابتدای امر باید این نکته را در نظر داشته باسید که کانادا پناهندگی خود را معمولا به شهروندان کشور هایی اعطا می کند که در صورت بازگشت از کانادا به کشور خودشان ممکن است مورد آزار و اذیت یا شکنجه و یا مجازات غیر انسانی قرار بگیرند.  قوانین مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی برای ایرانیان به روش های زیر انجام می شود:

مهاجرت به کانادا از طریق سازمان ملل

در مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی دو نوع پناهندگی وجود دارد: پناهندگی معمولی و افرادی که نیاز به مراقبت دارند.

۱- پناهنده های معمولی

معمولا افرادی هستند از کشور های دیگر که مایل به بازگشت به وطن خود نیستند. چرا که ممکن است در صورت بازگشت به دلایل زیر مورد آزار و اذیت قرار بگیرند:

  • دلایل نژاد پرستانه
  • دلایل مذهبی
  • دلایل سیاسی ( مخالف حکومت)
  • ملیت
  • عضویت در یک گروه و یا جمعیت اجتماعی خاص

۲- افرادی که نیاز به مراقبت دارند

افرادی که نیاز به امنیت و مراقبت دارند و تنها پناهندگی معمولی برایشان کفایت نمی کند دلایل این افراد برای پناهندگی معمولا شامل موارد زیر می باشد:

  • خطر شکنجه شدن
  • خطر جانی
  • خطر مواجهه با مجازات های سخت و غیر انسانی

پناهندگی در کانادا با ویزای توریستی

درخواست های پناهندگی از خارج از کانادا

دفتر امور شهروندی و پناهندگی کانادا امور اقامت دائمی و آمدن پناهدگان به کانادا را بررسی می کند و در صورت تایید, دولت کانادا موظف است تمهیدات لازم برای این کار را انجام دهد. برخی از گروه های تامین و خیریه خصوصی در خصوص تامین امکانات مالی پناهندگان در کانادا با دفتر امور شهروندی و پناهندگی کانادا به توافق رسیده اند. در این توافق نامه این گروه ها به دولت کانادا قول داده اند که حقوق مشخص ماهانه و کار و فعالیت مناسب برای پناهندگانی که به کانادا می آیند را تامین کنند.

وضعیت پناهندگان در کانادا

خطرناک ترین راه مهاجرت پناهندگی می باشد . افراد برای پناهنده شدن به کانادا معمولا راه های خطرناکی را انتخاب می کنند که در میانه راه ممکن است دچار تجاوز، سرقت اموال، قتل، غرق شدن در دریا و مواردی این چنینی کند و حضور و اقامت در کمپ ها برای مدت نامعلوم تا تعیین تکلیف پرونده افراد را سرخورده و دچار مشکلات روحی و روانی می کند. افرادی که به صورت خانوادگی اقدام به پناهنده شدن می کنند، تضمینی برای ادامه زندگی مشترک در کمپ های کانادا به همراه هم نخواهند داشت .از طرفی ممکن است پلیس کانادا شما را به دلیل ورود غیر قانونی به خاک این کشور دستگیر و روانه زندان کند. اگر در طول پروسه پناهندگی در کانادا دچار جرمی شوید، درخواست پناهندگی رد خواهد شد.

معایب و خطرات پناهندگی

پناهندگی مسیری بسیار خطرناک است و  خطراتی که شخص در طول روند پناهندگی با آن ها مواجه می شود از بزرگترین معایب می باشد که به همین جهت این راه را  توصیه نمی کنیم. خطرات پناهندگی :

  • رسیدن به کشور مقصد به صورت قاچاق و از طریق قاچاقی و احتمال از بین رفتن سرمایه شخص و خطراتی بسیار زیادی که در سفر قاچاقی از طریق زمینی یا دریایی امکان پذیر است.
  • امکان رد شدن پرونده در صورت تشخیص دروغین بودن توسط دولت مقصد که موجب اخراج شدن و دیپورت از آن کشور و عدم امکان مهاجرت حتی قانونی در آینده خواهد شد.
  • هزینه هایی که برخی مواقع از مهاجرت قانونی برای شخص بیشتر خواهد شد.
  • زندگی در کمپ ها به مدت طولانی که این کمپ ها شرایط مناسب زندگی ندارند.
  • عدم دریافت برخی امتیازات اقامتی نظیر کار و تحصیل تا مدت مشخص
  • برخورد  نامناسب افراد بومی با پناهندگانی که غیر قانونی اقامت دریافت کرده اند.

 

چند سال بعد از پناهندگی می توان به ایران بازگشت؟

باید این نکته مهم را قید کنیم که اگر شخصی به صورت پناهنگی به کشوری مهاجرت کرد امکان بازگشت وی وجود ندارد واین مهم یکی از معایب مهاجرت از طریق پناهندگی است. چرا که درخواست پناهندگی فرد در کشور مورد نظر به دلیل تهدید جانی وی و خطر آزار و شکنجه وی در وطن پذیرفته شده است. برای پاسخ به  این سوال  که مدت زمان ممکن برای بازگشت به کشور خود باید گفت که حداقل تا 5 سال، این امکان فراهم نیست و ممکن است این مدت زمان بیشتر از 5 سال به طول انجامد.

مقالات مرتبط:

پناهندگی در کانادا با ویزای توریستی

شرایط پناهندگی در کانادا در سال 2022

درخواست پناهندگی از داخل ایران به کانادا

سخن پایانی

پناهندگی معایبی که دارد در مقایسه با مزایای آن  بیشتر است و به علت اینکه در سالهای اخیر تعداد درخواست های پناهندگی  بالا رفته است و افراد زیادی دروغین درخواست پناهندگی می کنند؛ بسیاری از کشورهای دنیا به همین علت برای صدور ویزا برای متقاضیان گردشگری و یا تحصیل و کار نیز ویزای آنان را رد می کنند. بنابراین ما به شما عزیزان توصیه می کنیم جهت مهاجرت به کانادا سعی کنید در مسیر و راه های دیگری که در گذشته به آن اشاره کرده ایم؛ قدم بگذارید تا از هرگونه آسیب در امان باشید. جهت دریافت مشاوره در خصوص مهاجرت قانونی می توانید با موسسه ایران مهاجر تماس حاصل فرمایید و   همینطور می توانید سوالات خود را نیز در وب سایت ما مطرح کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شوند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!