2024/04/26

مروری بر سیستم آموزشی کانادا (قسمت دوم)/ دبیرستان، کالج و دوره زبان

مروری بر سیستم آموزشی کانادا (قسمت دوم)/ دبیرستان، کالج و دوره زبان

قسمت اول این مقاله را می توانید از اینجا مطالعه کنید.

تحصیل در دبیرستان کانادایی:

محصلین دبیرستانی سال‌های سوم و چهارم و کسانی که معدل دیپلم پایین از حد نصاب اخذ پذیرش لیسانس در کانادا دارند، می‌توانند ابتدا دیپلم دبیرستان کانادایی خود را از یک دبیرستان کانادایی دریافت نمایند و سپس برای دانشگاه اقدام کنند. مدت  زمان تحصیل در دبیرستان بستگی به سابقه تحصیل متقاضی و نمرات قبلی آن‌ها دارد و معمولا بین ۱ تا ۲ سال طول می‌کشد.

 

تحصیل در دوره‌های زبان کانادا:

متقاضیان تحصیل در دوره‌های زبان انگلیسی و یا فرانسه می‌توانند از یکی از دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سایر مراکز آموزشی زبان در کانادا پذیرش زبان دریافت کنند. مدت آموزش زبان بستگی به سطح زبان متقاضی دارد و از ۶ ماه تا یک سال به طول می‌انجامد. دوره‌های زبان در کالج‌ها، موسسات زبان کانادا و دانشگاه‌های کانادا برگزار می‌شود. جهت تحصیل در این دوره‌ها در کانادا گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. جهت انتخاب بهترین گزینه شایان ذکر است در حال حاضر سفارت کانادا به آن دسته از متقاضیان ایرانی که فقط در دوره زبان در کشور کانادا شرکت کنند ویزای تحصیلی اعطا نمی‌کند.

آموزش پس از دوره‌ی متوسطه

کانادا به‌عنوان شبکه‌ای وسیع از کالج‌ها و دانشگاه‌ها، برخی از بهترین زمینه‌های تحصیلی در مقاطع دانشگاهی را در سراسر جهان ارائه می‌دهد. در سراسر این کشور دانشگاه‌های رسمی بین‌المللی زیادی در نواحی شهری و روستایی قرار دارد. به طور کلی مدارک تحصیلی اعطا شده از طرف دانشگاه‌های کانادا در دانشگاه‌های سراسر جهان به صورت معادل به رسمیت شناخته شده و پذیرفته می‌شوند. هر سال تحصیلی در مقطع دانشگاه در کانادا معمولا از سپتامبر آغاز شده و تا آوریل یا می ادامه پیدا می‌کند و از دو نیمسال یا ترم تشکیل می‌شود. بسیاری از مؤسسات دانشگاهی همچنین امکان اخذ دروس در ماه‌های تابستان را به‌عنوان نیم سال سوم برای دانشجویان فراهم می‌کنند. به طور کلی دانشجویان می‌توانند یک دوره‌ی درسی در دانشگاه را در ماه سپتامبر (بیشتر اوقات) یا ژانویه آغاز کنند. کلاس‌های کالج ممکن است در تمام طول سال برگزار شوند و دانشجویان باید بتوانند که در هر زمانی از سال آمادگی درس خواندن داشته باشند.

تحصیلات عالیه کانادا شامل ۳ قسمت می‌شود:

  • دانشگاه و پلی تکنیک‌ها
  • موسسات فنی در کانادا
  • کالج در کانادا

 

تحصیل در کالج‌های کانادا:

متقاضیان تحصیل در بسیاری از دوره‌های فنی، مهندسی، کاربردی و هنری می‌توانند پذیرش تحصیلی از یک کالج کانادایی دریافت کنند. مدت تحصیل در دوره‌های کالج بین ۲ تا ۴ سال می‌باشد و متقاضیانی که دارای مدرک زبان انگلیسی نیستند، باید ابتدا در دوره‌های زبان کالج شرکت کنند. حتی در صورت داشتن پذیرش از کالج های معتبر کشور کانادا شانس دریافت ویزای تحصیلی با دوره‌های کالج برای متقاضیان ایرانی بالا نیست.

 

سیستم ترنسفر واحد‌های درسی در کانادا:

بسیاری از کالج‌ها و پلی تکنیک‌ها طبق توافقنامه‌ای که با دانشگاه‌های کانادا دارند، این امکان را به متقاضیان می‌دهند که واحد‌های درسی پاس شده در کالج یا پلی تکنیک را به دانشگاه‌ها منتقل کنند. این روش در کانادا بسیار مرسوم است و متقاضیانی که از نظر صلاحیت علمی و یا زبان در حد دانشگاه خاصی نیستند، ابتدا وارد دوره‌ی کالج می‌شود و با داشتن شرط معدل مشخص در کالج ( که دانشگاه مورد نظر مشخص خواهد کرد ) می‌تواند واحدهای پاس شده را به دانشگاه منتقل یا ترنسفر کند. این روش در بین دانشجوهای بین المللی نیز کاملا مرسوم است و دانشجو با ورود به کالج می‌تواند در محیط ساده‌تر و کمتر آکادمیک کالج که شهریه پایین‌تری نیز دارد تحصیل کند و پس از گذراندان یک یا دو سال و البته داشتن شرایط معدل و زبان دانشگاه مورد نظر، تحصیل خود را در آنجا ادامه دهد.

error: Content is protected !!