2024/04/26

بهبود اقتصاد کانادا در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۱

بهبود اقتصاد کانادا در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۱

جدیدترین خبرها حاکی از این هستند که اقتصاد کانادا در ماه فوریه‌ی گذشته بهبود یافته است و تمامی شغل‌های از دست رفته در دو ماه پیش از فوریه بازگشته‌اند و نرخ بیکاری در پایین‌ترین حد خود از مارس 2020 بوده است. تعداد افرادی که در ماه فوریه‌ی 2021 شاغل شده‌اند 259,000 افزایش داشته است در حالی که پیش از آن در ماه‌های دسامبر 2020 و ژانویه‌ی 2021 این رقم 266,000 کاهش داشته است.

 

نرخ اشتغال عبارت است از تعداد افراد شاغل به عنوان درصدی از جمعیت بالای 15 سال. نرخ بیکاری نیز عبارت است از تعداد افراد بیکار به عنوان درصدی از جمعیت کل نیروی کار (افرادی که در سن کار هستند و توان انجام کار دارند). در مقایسه با فوریه‌ی 2020 در فوریه‌ی سال جاری   599,000 نفر کمتر شاغل بوده‌اند (-3.1 درصد) و به تعداد افرادی که نصف ساعات کار عادی‌شان کار می کنند افزوده شده است. مجموع ساعات کار 1.4 درصد افزایش داشته و این افزایش عمدتا در بخش‌های خرده فروشی و عمده فروشی بوده است.

 

بهبود اشتغال در صنایع آسیب دیده از کرونا

تعداد افرادی که در بخش خرده فروشی و نیز هتل و رستوران و خدمات غذایی کار می‌کنند در ماه فوریه همزمان با برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی افزایش داشته است. اشتغال در صنایع اطلاعات، فرهنگ و تفریح در ماه فوریه و پس از ماه‌ها رکود مداوم تغییر اندکی داشته است.

 

در ماه فوریه عمدتا مشاغلی با افزایش نرخ اشتغال داشته‌اند که دستمزد ساعتی آن‌ها 17.50 دلار با کمتر بوده است ( یعنی مشاغل با دستمزد پایین) و این نشان دهنده‌ی این است که رشد عمدتا در مشاغل با دستمزد پایین بوده است.

 

اشتغال در صنایع حرفه‌ای، علمی و فنی فراتر از پیشاکرونا

تعداد افرادی که در صنایع حرفه‌ای، علمی و فنی کار می کرده‌اند تغییر اندکی داشته است اما نرخ اشتغال در این صنایع نسبت به فوریه‌ی سال قبل افزایش 5.6 درصدی داشته است و این برابر است با 86000 نفر شاغل بیشتر در این صنایع. عمده‌ی این افزایش بیشتر در استان‌های انتاریو و بریتیش کلمبیا بوده است. کارمندان بسیاری از کسب و کارها در این صنایع امکان دورکاری دارند و بدین ترتیب می‌توانند در قرنطینه هم به کار خود ادامه دهند.

 

در این صنایع نرخ آگهی‌های شغلی به نسبت ماه دسامبر 2020 و پس از ماه‌ها افزایش مداوم در نرخ اشتغال در اواخر 2020 بیشتر بوده است. در حال حاضر حدود 75000 نفر در مشاغل سیستم‌های اطلاعات و کامپیوتر مشغول به کار هستند. افزایش نرخ اشتغال در این مشاغل عمدتا برای مردان بوده و در مورد زنان تغییر اندکی ملاحظه می‌شود.

 

نرخ اشتغال مهاجران جدید تغییری نکرد

محدودیت‌های کرونایی باعث شد تا ورود مهاجران جدید در سال 2020 به پایین‌ترین حد از سال 1998 برسد. در ماه فوریه تعداد مهاجران جدید الورودی که در بازار کار کانادا مشغول باشند 13.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. مهاجران تازه وارد و جدیدالورود دارندگان اقامت دائمی را هم در بر می‌گیرد که پنج سال پیش به کانادا آمده‌اند.

 

نرخ اشتغال این افراد تازه وارد 12.1 درصد کمتر از ماه فوریه سال قبل است. در نتیجه اشتغال مهاجرانی که همین تازگی‌ها به کانادا آمده‌اند در سه ماهه‌ی منتهی به فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر اندکی داشته است. نرخ اشتغال مهاجرانی که بیش از پنج سال پیش به کانادا آمده‌اند در ماه فوریه یک درصد از نرخ اشتغال قبل از کرونا کمتر است. نرخ اشتغال این دسته از مهاجران نسبت به کارگران متولد کانادا اندکی پایین‌تر بوده است؛ گفتنی است نرخ اشتغال مهاجران 57.3 درصد و نرخ اشتغال متولدین کانادا 58.3 درصد است.

 

اهمیت رشد جمعیت و نرخ اشتغال

نرخ اشتغال کانادا نشانگرهای مهمی از شرایط بازار کار این کشور هستند. بنا به اعلام Statistics Canada برای اینکه کانادا به سطح اشتغال قبل از کرونا بازگردد باید سطح اشتغال خود را فراتر از ماه فوریه 2020 برساند تا با رشد جمعیتی که طی این مدت اتفاق افتاده تطبیق پیدا کند.

 

نرخ اشتغال کانادا در ماه فوریه‌ی سال گذشته 61.8 درصد بوده است. در ماه آوریل این رقم به 51.5 درصد رسید که پایین‌ترین سطح از سال 1976 (سالی که داده‌های نرخ اشتغال و بیکاری کانادا از آن تاریخ در دسترس است) بوده است. فوریه‌ای را که پشت سر گذاشتیم نرخ اشتغال به 59.4 درصد رسید که 2.4 درصد پایین‌تر از  سطح اشتغال قبل از شروع همه‌گیری کروناست.

 

اگر جمعیت کانادا یکسان باقی مانده بود نرخ اشتغال در فوریه 5.9 درصد پایین‌تر از سطح قبل از کرونا بوده است. این تفاضل نشان دهنده‌ی اهمیت رشد جمعیت در ترمیم و بهبود اقتصاد است. جمعیت کانادا رشد اندکی داشته است گرچه سطح ورود مهاجران نیز کندتر شده است. طی یک سال عادی مهاجران حدود 80 درصد رشد جمعیت کانادا را رقم می‌زنند.

 

دولت کانادا کماکان خود را متعهد به استقبال از 401000 مهاجر جدید طی سال جاری میلادی می‌داند. تنها در ماه ژانویه نرخ مهاجرت قابل قیاس با سطح قبل از کرونا بود و این بیانگر این است که کانادا در مسیر رسیدن به اهداف بلندپروازانه‌ی مهاجرتی خود قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!