2024/04/26

کانادا، اولین کشوری که تعهدنامه‌ی بین‌المللی خودروهای بدون آلایندگی را امضا کرد

آلایندگی خودروها

کانادا، اولین کشوری که تعهدنامه‌ی بین‌المللی خودروهای بدون آلایندگی را امضا کرد

Catherine McKenna، وزیر محیط زیست فدرال کانادا، این هفته اعلام کرد که کانادا یک طرح بین‌المللی به نام Drive to Zero را در جهت کاهش آلایندگی خودروها به امضا رسانده است. او این ابتکار را فرصتی بزرگ دانسته و گفته کانادا اولین کشوری است که این طرح را امضا نموده است.

 

این تعهد که از سپتامبر ۲۰۱۸ در جریان بوده، یک ابتکار بین‌المللی است که برای ترویج رشد و توسعه‌ی خودروهای سنگین و نیمه ‌سنگین بدون آلایندگی و کم آلاینده،‌ از جمله اتوبوس‌‌های مدارس و کامیونت‌ها طراحی شده است.

 

McKenna در کارگاهی با عنوان Drive to Zero در دهمین نشست وزرای انرژی‌های پاک و چهارمین نشست اقدامات نوآورانه، که توسط مرکز انرژی‌های پاک کانادا و در مرکز همایش‌های ونکوور برگزار شد، این خبر را اعلام کرد.

 

وی گفت:« توجه به وضعیت خودروهای سنگین و نیمه سنگین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

 

او امضای این تعهدنامه را هم‌سو با انتشار گزارش کامل شورای مشورتی اقدامات آب ‌و‌ هوایی عنوان کرد. این گزارش مراحلی را پیشنهاد می‌کند که دولت بتواند بر اساس آن‌ها میزان آلودگی کربن را در دو بخش حیاتی کاهش دهد. این دو بخش عبارتند از صنعت حمل ‌و‌ نقل و صنعت ساختمان‌‌سازی که بیش از یک سوم از انتشار گازهای گلخانه ای در کانادا را تشکیل می‌دهند.

 

McKenna در مصاحبه‌ای با Daily Hive گفت:«بسیار عالی است که نخبه‌های کانادایی‌ در زمینه‌ی نقش فعال دولت کانادا در مورد اقدامات اقلیمی به ما کمک می‌کنند.»

 

وی اضافه کرد:« دست‌اندرکاران تهیه‌ این گزارش به استانداردهای جهانی توجه داشته‌اند و با شرکت‌‌ها و کسب‌ و‌ کارهای کانادایی و همچنین دولت‌ها گفتگو کرده‌‌اند تا از شرایط مطلع شوند. البته آن‌ها تجربیات زیادی در این زمینه دارند.»

 

خانم McKenna می‌گوید آن‌چه درباره این گزارش می‌پسندد آن است که به موارد عملی پرداخته و بر اساس آنچه که در واقعیت قابل انجام است و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای بازار تهیه شده است.

 

سپس این پرسش را مطرح نموده که با توجه به وضعیت فعلی، اقدامات بعدی چیست و چه فرصت‌هایی وجود دارند؟

 

او می گوید:«کانادا طرح اقلیمی مخصوص به خود را دارد که ما در طول یک سال اخیر با مسئولان استان‌‌ها و مردم بومی در میان گذاشته‌ایم؛ از جمله این‌که روی صنایع آلاینده مالیات قرار دهیم.»

 

وی قبل از انتشار گزارش نهایی گفت:« در یک گزارش موقت درباره‌ی برخی مسائل صحبت شد که ممکن است بتوانیم قبل از انتخابات به عنوان دولت به آن‌ها عمل کنیم. ما این توصیه‌ها را مورد توجه قرار دادیم که یکی از آن‌ها ارائه مشوق‌هایی برای خودروهای بدون آلایندگی بود.»

 

او این مشوق‌ها را اقدامی عملی برای کانادایی‌ها خواند و افزود که به عقیده‌ی وی علاقه‌ی عمومی زیادی به وسایل نقلیه الکتریکی وجود دارد.

با این حال او گفت:«هزینه، هنوز هم یک عامل تاثیرگذار است و همچنان تفاوت هزینه‌ای وجود دارد. مطمئنا ما باید هزینه‌های مشوق‌ها را کاهش دهیم تا با مشوق‌های استانی مطابقت داشته باشند. آن‌چه که اغلب اوقات مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که بسیاری از صاحبان کسب ‌و ‌کارها می‌توانند هزینه‌ی تبدیل ناوگان خود به خودروهای بی‌‌آلاینده را در همان سال اول به دست آورند.»

 

یکی از نکاتی که در این گزارش و درباره‌ی اجرای پروژه‌های خانه‌‌سازی و ساختمان‌سازی در آینده قید شده بود این بود که نیاز به اطلاعات بیشتری وجود دارد تا بتوانیم از سازندگانی پشتیبانی نماییم که ممکن است به این تغییرات فکر کنند، اما از مزایای آن‌ها آگاهی نداشته باشند.

 

McKenna می‌گوید اجرای کامل پروژه در حکم یک برنامه‌ی بلند مدت برای دولت خواهد بود.

 

با توجه به این‌که چند ماه به انتخابات فدرال باقی مانده، وی عقیده دارد که دولت بعدی می‌تواند از این گزارش استفاده نموده و اقدامات مربوط به مراحل بعدی را برنامه‌ریزی کند.

error: Content is protected !!