2024/04/28

کارنامه‌‌ی برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹

استانی مهاجرت کانادا

کارنامه‌‌ی برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹

انتظار می‌رفت فعالیت برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا که از آن‌ها به اختصار PNP نام برده می‌شود در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی با کاهشی چشمگیر مواجه شود، اما وقایع همیشه آن‌گونه که باید رخ نمی‌دهند. برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا خلاف انتظار، فعالیت‌های قابل توجهی در شش ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۹ داشته‌اند. البته با توجه به اینکه سهمیه‌ی تخصیص داده شده برای سال ۲۰۱۹ افزایش داشته این اتفاق جای تعجب ندارد.

 

برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا به برخی استان‌ها و نواحی کانادا اجازه می‌دهند سالانه از طریق مسیرهای مهاجرتی گوناگون که متناسب با نیازهای بازار کار استان‌های کانادا طراحی شده‌اند تعداد معینی متقاضی مهاجرت کاری را برای اقامت دائم انتخاب کنند.

 

مسیرهای PNP هماهنگ با اکسپرس انتری

مسیرهای PNP هماهنگ با سیستم اکسپرس انتری فدرال در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ فعالیت زیادی داشتند و برای هزاران متقاضی که در صف انتظار سیستم اکسپرس انتری دولت فدرال کانادا پروفایل داشتند دعوتنامه برای تقاضا جهت انتخاب شدن از طرف استان صادر کردند.

 

گفتنی است سیستم اکسپرس انتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته‌ی کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه‌ی کانادایی از سراسر جهان بر پایه‌ی امتیازات و معیارهایی مهاجر جذب می‌کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می‌شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیاز می‌دهد. برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش‌ها ITA (دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می‌شود.

 

متقاضیانی که علاقه‌مند هستند از طریق یکی از چند مسیر PNP مرتبط و هماهنگ با اکسپرس انتری برای انتخاب شدن از طرف استان در نظر گرفته شوند در گام نخست می‌بایست در صف انتظار اکسپرس انتری پروفایل بسازند.

 

انتاریو

استان انتاریو برای سال ۲۰۱۹ قصد داشت ۶ هزار و ۹۰۰ متقاضی را انتخاب کند و از این رو بزرگترین استان در بین استان‌ها و نواحی شرکت کننده در برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا محسوب می‌شود.

 

استان انتاریو پر جمعیت‌ترین استان کانادا است و بزرگترین شهر کانادا یعنی تورنتو و پایتخت این کشور پهناور یعنی اتاوا را در خود جای داده است. استان انتاریو سالانه بیشترین تعداد مهاجران را می‌پذیرد؛ ۶۴ درصد از افرادی که از طریق اکسپرس انتری در سال ۲۰۱۸ اقامت دائم گرفتند در این استان ساکن شده‌اند.

 

برنامه‌ی مهاجرت استانی انتاریو سه مسیر مرتبط با اکسپرس انتری دارد که در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی فعالیت زیادی داشتند و برای ۳ هزار و ۸۴۶ متقاضی اکسپرس انتری اعلامیه تمایل یا Notification of Interest صادر نمودند. این سه مسیر عبارتند از:

 

  • اولویت‌های سرمایه انسانی
  • کارگر ماهر فرانسوی زبان
  • مشاغل دارای مهارت (Skilled Trades)

این مسیرها به برنامه‌ی مهاجرت استانی انتاریو اجازه می‌دهند در صف انتظار اکسپرس انتری به دنبال متقاضیانی بگردد که واجد شرایط هستند. داشتن پیشنهاد کار جزو شرایط الزامی هیچ یک از این سه مسیر نیست و تنها اولویت‌های سرمایه‌ی انسانی داشتن حداقل امتیاز سیستم جامع رتبه بندی را الزامی عنوان کرده است.

 

گفتنی است تنها آن دسته از متقاضیان اکسپرس انتری که از طرف استان اعلامیه تمایل دریافت کرده‌اند می‌توانند تقاضای خود را برای انتخاب شدن از طرف استان جهت اقامت دائم ارائه کنند.

 

از مجموع ۳۸۴۶ دعوتنامه‌ای که از طریق این سه مسیر صادر شده است ۶۷ درصد طی دو پذیرش از طریق اولیت‌های سرمایه انسانی صادر شده‌اند. حداقل امتیاز در هر دو پذیرش ۴۳۹ بوده است.

 

انتاریو این روند را در نیمه‌ی دوم سال جاری که چند روزی از آن را پشت سر گذاشته‌ایم نیز ادامه داده است و همانطور که قبلا در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت منتشر شد، در پذیرش ۸ جولای که مختص شاغلان بخش تکنولوژی بود برای ۱۶۲۳ متقاضی با حداقل ۴۳۹ امتیاز در سیستم جامع رتبه بندی دعوتنامه صادر کرده است.

 

دو مسیر دیگر یعنی کارگر ماهر فرانسوی زبان و مشاغل دارای مهارت نیز در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹ فعال بوده و مجموعا ۱۲۸۱ اعلامیه تمایل صادر نمودند.

 

مسیر مهاجرتی کارگر ماهر فرانسوی زبان به برنامه‌ی مهاجرت استانی انتاریو اجازه می‌دهد در صف انتظار اکسپرس انتری به دنبال متقاضیانی بگردد که واجد شرایط هستند؛ این شرایط عبارتند از تسلط بر زبان‌های انگلیسی یا فرانسه و سایر معیارها.

 

مسیر مهاجرتی مشاغل دارای مهارت یا Skilled Trades نیز به برنامه‌ی مهاجرت استانی انتاریو اجازه می‌دهد در صف انتظار اکسپرس انتری به دنبال متقاضیان  Federal Skilled Worker Class یا Canadian Experience Class که در حال حاضر در انتاریو سکونت داشته و در این استان در یکی از مشاغل Minor Group 633 و یا  Major Group 72, 73, 82 در دسته‌بندی مالی مشاغل کانادا ( NOC) حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت و یا معادل آن سابقه کار پاره وقت دارند بگردد.

 

آلبرتا

اما بیشترین بحث‌ها در مورد برنامه‌ی مهاجرت استانی آلبرتا که یک سال پیش از آن رونمایی شد انجام گرفته است. برنامه‌ی مهاجرت استانی آلبرتا به این استان اجازه می‌دهد در صف انتظار اکسپرس انتری به دنبال متقاضیان واجد شرایط بگردد؛ داشتن تنها ۳۰۰ امتیاز در سیستم جامع رتبه بندی از جمله این شرایط است.

 

جالب است بدانید داشتن پیشنهاد کار یا سابقه کار در آلبرتا جزو شرایط مسیر اکسپرس انتری آلبرتا نیست اما در عین حال متقاضیان باید نشان دهند که در استان آلبرتا پیوندهای محکمی دارند (نظیر داشتن خویشاوندان درجه یک) و در شغلی شاغل باشند که حامی توسعه‌ی اقتصادی و اولویت‌های آلبرتا در راستای تنوع سازی است. با این همه، آلبرتا هنوز فهرستی از مشاغل واجد شرایط منتشر نکرده است.

 

برنامه‌ی مهاجرت استانی آلبرتا می‌گوید که متقاضیانی دراولویت هستند که:

  • در آلبرتا سابقه کار دارند/ از کارفرمای آلبرتایی پیشنهاد کار دریافت کرده‌اند؛
  • از یکی از موسسات آموزش عالی/ دانشگاه‌های آلبرتا فارغ التحصیل شده‌اند و پیشنهاد کار معتبر دارند؛
  • فرزند، همسر یا خواهر/برادار آن‌ها در آلبرتا زندگی می‌کنند.

برنامه‌ی مهاجرت استانی آلبرتا تا به اینجای سال ۲۰۱۹ از طریق مسیر اکسپرس انتری آلبرتا ۱۷ پذیرش برگزار کرده است و طی این پذیرش‌ها مجموعا ۳۹۹۶ اعلامیه تمایل صادر کرده است. در واقع در هشت مورد از این پذیرش‌ها، حداقل امتیاز ۳۰۲ یا کمتر بوده است. در چهار پذیرش حداقل امتیاز ۳۰۰ بوده است. پایین‌ترین حداقل امتیاز تا به اینجای سال ۲۰۱۹، در هر ۱۳ پذیرش اکسپرس انتری که تمام برنامه‌ها را پوشش داده‌اند، ۴۳۸ بوده است.

 

نوا اسکوشیا

برنامه‌ی مهاجرت استانی نوا اسکوشیا یکی از نوآورانه‌ترین برنامه‌هاست و از سه مسیر برای انتخاب متقاضیان اکسپرس انتری استفاده می‌کند. برنامه‌ی مهاجرت استانی نوا اسکوشیا در سه مورد برای جستجو در صف انتظار اکسپرس انتری از مسیر اولویت‌های بازار کار استفاده کرد و متقاضیانی با سابقه کار در مشاغلی معین را هدف گرفت. داشتن پیشنهاد شغلی جزو شرایط این برنامه نیست و رسیدن به حداقل امتیاز نیز همیشه الزامی نیست.

 

ساسکاچوان

در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹، زیرمجموعه‌ی International Skilled Worker: Express Entry برنامه‌ی مهاجرت استانی ساسکاچوان نیز بسیار فعال بود. این زیرمجموعه بر مبنای ابراز تمایل یا Expression of Interest فعالیت می‌کند؛ بدین معنی که متقاضیانی که که مایل هستند از طرف این استان انتخاب شوند باید پروفایل جداگانه‌ای درپورتال استان ساسکاچوان باز کنند.

 

پروفایل‌ها بر اساس چارچوب امتیازدهی منحصر به فرد ساسکاچوان امتیازبندی می‌شوند و برای متقاضیانی که بالانرین امتیاز را دارند طی پذیرش‌های متوالی دعوتنامه جهت تقاضا برای انتخاب شدن از طرف استان صادر می‌شود.

 

از جمله شرایطی که متقاضیان اکسپرس انتری باید داشته باشند داشتن سابقه کار در یکی از مشاغل مورد نیاز استان ساسکاچوان است. داشتن پیشنهاد کار الزامی نیست اما متقاضی باید شرایط دیگری داشته باشد. برنامه‌ی مهاجرت استانی ساسکاچوان در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۹، از طریق زیرمجموعه‌ی اکسپرس انتری هشت دور پذیرش برگزار کرد و برای ۱۱۱۶ متقاضی دعوتنامه جهت تقاضا برای انتخاب شدن از طرف استان صادر نمود.

 

سایر استان‌ها

مسیرهای مهاجرتی مرتبط با اکسپرس انتری در استان‌های منیتوبا، جزیره پرنس ادوارد و بریتیش کلمبیا نیز در شش ماهه نخست سال جاری میلادی فعال بودند. برنامه‌ی مهاجرت استانی منیتوبا طی ۱۲ پذیرش برای ۴۵۰۰ کارگر ماهر دعوتنامه صادر نمود که حداقل ۳۰۰ تا از این دعوتنامه‌ها به دست متقاضیان اکسپرس انتری رسید.

 

جزیره‌ی پرنس ادوارد هم بین ژانویه تا جولای ۲۰۱۹ شش پذیرش برگزار کرد و مجموعا ۶۷۱ دعوتنامه برای متقاضیان اکسپرس انتری و Labour Impact صادر نمود. برنامه‌ی مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا نیز از طریق مسیر Express Entry B.C.  در شش ماه اول ۲۰۱۹ به طور هفتگی دعوتنامه صادر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!