2024/04/26

اهمیت ادامه ی تحصیل در کانادا: تفاوت درآمد یک دیپلمه با فرد دارای تحصیلات عالی

اهمیت ادامه ی تحصیل در چیست؟

 

شکاف درآمدی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و دیپلمه‌ها در دو دهه‌ی گذشته، از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده است.

با وجود تمام بحث‌هایی که بر سر بالا رفتن بیش از حد تعداد دانشجویان کالج‌ها یا دانشگاه‌ها در گرفته، تحقیقات جدید همچنان نشان می‌دهند که درس خواندن به زحمتش می‌ارزد.

 

بر اساس نتایج گزارشی که توسط یک نهاد استانی به نام شورای Higher Education Quality استان انتاریو منتشر شد، در طول بیست سال گذشته تفاوت درآمد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دیپلمه‌ها تقریبا به دو برابر رسیده است. به همین دلیل محققان از دولت خواسته‌اند تا آنجایی که می‌تواند جوانان را از منافع ادامه تحصیل آگاه ساخته و در این راه تشویق نماید.

 

منافع شخصی داشتن یک مدرک فوق دیپلم یا لیسانس مشخص است، اما باید بر منافع عمومی این موضوع  نیز بسیار تاکید شود: با توجه به اصلاح ساختار و بنیان‌های اقتصادی در کانادا، قطعا داشتن نیروی کار تحصیل‌کرده و خلاق از نکات ضروری آینده خواهد بود و همین امر اهمیت تحصیلات عالی بیش از گذشته را نشان می‌دهد.

 

آقای تربن دروز _یکی از نویسندگان و مجریان این تحقیق و از اقتصاددانان دانشگاه Trent_ در این‌باره می‌گوید: «به عنوان یک اقتصاددان، من برای اندازه‌گیری تقاضای موجود برای هر چیز، میزان هزینه‌ای را که برای تهیه‌ی آن نیاز است در نظر می‌گیرم. اگر منبعی برای تامین نیاز به این نوع از مهارت‌ها فراهم شده باشد، اصولا باید قیمت کسب این مهارت‌ها کاهش پیدا کند. اما در حال حاضر می‌بینیم که عکس این امر اتفاق می‌افتد.»

 

پروفسور دروز با بررسی آمار ارائه شده از سوی اداره‌ی آمار کانادا از سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۶، به این نتیجه رسیده که شکاف درآمدی میان دو گروهی که بالاتر به آن اشاره شد طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که: فارغ‌التحصیلان کالج‌ها در استان انتاریو _ در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال_  به طور متوسط ۲۵ درصد از دیپلمه‌ها درآمد بیشتری داشته‌اند، در حالی که این رقم در دو دهه گذشته ۱۲ درصد بوده است. شکاف درآمدی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و دیپلمه‌ها نیز در همین سال‌ها از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده است. به اعتقاد پروفسور دروز با وجود این ‌که این اطلاعات تنها درباره‌ی استان انتاریو است، اما می‌توان آن را به سراسر کشور تعمیم داد.

 

به اعتقاد او این احتمال وجود دارد که مالیات‌دهندگان بگویند چه نیازی به ساختن دانشگاه‌ها و کلاس‌های بیشتر وجود دارد در حالی‌که فقط در دو دهه اخیر میزان ثبت‌نام در میان مردان و زنان در استان انتاریو به ترتیب ۴۳ و ۹۱ درصد افزایش داشته است. اما او می‌گوید که هنوز در داده‌ها هیچ نشانی از مازاد بودن میزان فارغ‌التحصیلان نسبت به نیاز بازار کار به چشم نمی‌خورد.

 

فارغ‌التحصیلان کانادایی

 

پرفسور همچنین گفت: «آیا از پولی که در این راه خرج می‌کنیم بازخورد درستی می‌گیریم؟ پاسخ این سوال مثبت است. بی تردید باید گفت که شرکت در فرایند ادامه تحصیل برای همه کار درستی است. یکی دیگر از روش‌های راحت‌تر کردن این مسیراین است که از پیش به فکر فراهم نمودن ضرورت‌های آن باشیم.»

 

متخصصان آموزش اخیرا در جستجوی راه‌هایی هستندد که به وسیله‌ی آن‌ها بتوانند دانش‌آموزان دبیرستانی و  دانش‌آموزان جوان‌تر را تشویق کنند تا برای آینده شغلی خود به فکر شرکت در کالج‌ها یا دانشگاه‌ها باشند. در تحقیق انجام شده در ماه گذشته، دیده شد که دانش‌آموزان خیلی زودتر از آنچه حدس زده می‌شد _ یعنی قبل از آغاز سال نهم_ در فکر رفتن به دانشگاه هستند.

 

این به آن معناست که موانع و مشکلات اقتصادی _که تا حد زیادی برطرف می‌شوند_ به همان اندازه مهمند که نوع نگرش به موضوع ادامه تحصیل بعد از مقطع دبیرستان مهم است. در حال حاضر جریانی هر چند کم‌قدرت شروع شده تا نوجوانان و جوانان را از ارزش تحصیلات تکمیلی آگاه کند. یکی از این برنامه‌های موفق که در دبیرستان‌های تورنتو به اجرا درآمده و Pathways to Education (یا مسیری به سوی آموزش) نام دارد، به دانش‌آموزانی که در محله‌های مسئله‌دارزندگی می‌کنند، کمک می‌کند تا به کالج و دانشگاه راه پیدا کنند. تعداد زیادی از دانشگاه‌ها نیز برای دانش‌آموزان دبیرستان‌های مناطق کم‌درآمدتر تورهای آشنایی با دانشگاه برگزار می‌کنند.

 

اما معلمان نگران این هستند که این کارها کافی نباشد، آن‌ها امیدوارند «گزارش‌هایی مانند این مقاله در تلاش آن‌ها برای تشویق دولت برای ایفای نقش بیشتر در این مسیر موثر واقع شود و دانش‌آموزان را نیز نسبت به مزایای رفتن به کالج یا دانشگاه متقاعد کند.»

 

آقای هاروی وینگارتن، رئیس شورای   Higher Education Quality(یا: کیفیت آموزشی بالاتر) استان انتاریو و رئیس سابق دانشگاه کلگری در این‌باره می‌گوید: «برخی از برنامه‌هایی که تا کنون به آن پرداخته‌ایم به ما کمک کرده‌اند تا مشکلاتمان را بهتر بشناسیم، و ما توانسته‌ایم در برخی موارد به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کنیم. اکنون دیگر وقت آن رسیده که سریع‌تر عمل کنیم و دولت هم در این راه می‌تواند به ما کمک کند.»

 

او در ادامه می‌گوید: «ما به جمعیتی خلاق، کارآفرین و تحصیل‌کرده نیاز داریم. این چیزی است که کمپانی‌ها را به سوی خود جذب می‌کند. این چیزی است که باعث ایجاد اشتغال می‌شود. این موضوع فراتر از منافع فردی است. برای این که موفق باشیم همه باید در این راه حرکت کنند.»

error: Content is protected !!