2024/04/29

ده مهارت شغلی کلیدی در سال ٢٠٢٠ و پس از آن (قسمت دوم)

ده مهارت شغلی کلیدی در سال ٢٠٢٠ و پس از آن (قسمت دوم)

به عنوان یک مهاجر که باید در یک کشور جدید رشد کند و بتواند در عرصه‌های مخاتلف به خصوص عرصه‌های کاری موفق باشد، مهارت‌های شغلی بسیار دارای اهمیت هستند. کانادا کشوری است که با نظام کاری منظم خود توانسته است اقتصادی موفق را بسازد، و داشتن مهارت‌های شغلی بالا می‌تواند شما را در جایگاه موفقی در این سیستم قرار دهد.

در این مقاله موارد بعدی را خواهید خواند.

برای دسترسی به بخش اول این مقاله، اینجا را ببینید.

  1. مهارت هماهنگی با دیگران

«مهارت‌های اجتماعی» یک بار دیگر در این‌جا تکرار می شود و با اشاره به روند در حال ظهور شرکت ها، تأکید بیشتری بر کسب مهارت‌های قوی بین فردی برای ارتباط مناسب با دیگر کارمندان دارد.

 

همکاری در هر محیط کاری بسیار مهم است و خوشبختانه همچنان انسان‌ها در این زمینه از ربات‌ها بهترند!

 

گزارشات WEF توضیح می‌دهد:«تعاملات انسانی در محیط کار شامل تولید محصولات تیمی توسط کارگرانی می‌شود که هریک نقطه‌ی قوت دیگری بوده و با شرایطِ در حال تغییر انعطاف‌پذیری بالایی دارند. وجود چنین تعاملی، مزیت انسان نسبت به ربات‌ها می‌باشد.»

 

هماهنگی با دیگران شامل مهارت‌های ارتباطی قوی، آگاهی از نقاط قوت و ضعف دیگران و توانایی کار با طیف گسترده‌ای از شخصیت‌های مختلف می‌شود.

 

  1. مهارت مدیریت افراد

صرف نظر از اینکه چه مشاغلی به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند و فارغ از پیشرفت‌های تکنولوژی هوش مصنوعی، کارکنان همواره یکی از منابع ارزشمند شرکت‌ها می‌باشند؛ زیرا انسان‌ها خلاق‌تر هستند، تفکر یکدیگر را بهتر درک می‌کنند و توانایی الهام گرفتن از ایده‌ها و انرژی یکدیگر را دارند. اما انسان بودن همچنین یعنی که ما ممکن است حین کار بیمار، بی‌انگیزه و یا هیجان‌زده شویم.

 

بنابراین بسیار مهم است که در آینده، مدیران و رهبران تیم‌ها بدانند که چگونه به اعضای تیم خود انگیزه دهند، بهره‌وری آن‌ها را به حداکثر رسانده و به نیازهایشان پاسخ دهند.

 

یک مدیر خوب می‌تواند با استفاده از اطلاعات هوش هیجانی کارهای زیادی از جمله دانستن چگونگی محول کردن وظایف به کارکنان و توسعه‌ی سبک مدیریتی خود را انجام دهد

 

  1. مهارت خلاقیت

Alex Gray، نویسنده‌ی ارشد انجمن جهانی اقتصاد توضیح می دهد:«با پیدایش عظیم محصولات جدید، فناوری‌های تازه و روش‌های جدید کار، کارکنان باید خلاقیت بیشتری به خرج دهند تا از این تغییرات به نفع خود سود ببرند. ربات‌ها ممکن است به ما کمک کنند تا سریع‌تر به جایی که می‌خواهیم برسیم، اما آن‌ها نمی‌توانند به اندازه‌ی انسان‌ها خلاق باشند.»

 

پیش‌بینی شده است که خلاقیت به یک مهارت کلیدی در آینده تبدیل شود، بنابراین قبل از اینکه خود را فردی غیرخلاق در نظر بگیرید، به یاد داشته باشید که دامنه‌ی خلاقیت منحصر به هنرمندانی مثل نوازندگان و نویسندگان نمی‌شود.

 

اگر شما قادر هستید با اطلاعات به ظاهر متفاوت، نقطه‌هایی را به هم متصل کنید و همه‌ی ایده‌ها را با هم ترکیب نمایید تا چیز جدیدی را به نمایش بگذارید، پس شما یک فرد خلاق هستید.

 

تنها مشکل یک پروسه‌ی خلاقانه، ماهیت غیرفرایندی آن است؛ چرا که همواره فقط یک راه برای حل خلاقانه‌ی یک مشکل وجود ندارد. این یعنی که همیشه راه‌هایی برای ایجاد خلاقیت در درون شما با استفاده از حس کنجکاوی و پرسش از خود وجود دارد.

 

یکی از چیزهای دیگری که شما می‌توانید انجام دهید این است که به خودتان فرصت دهید تا افکارتان رها شوند. (به همین دلیل است که برخی از بهترین ایده‌ها در حمام به ذهن ما می‌آیند!)

 

  1. مهارت تفکر انتقادی

طبق نتایج این مطالعه، داشتن تفکر انتقادی در چهار سال آینده همچنان یک مهارت ارزشمند باقی خواهد ماند. اما تفکر انتقادی واقعا به چه معناست؟

 

پاسخ این است: منطق و استدلال.

 

تفکر انتقادی شامل داشتن توانایی استفاده از منطق و استدلال برای تحقیق در مورد مسئله یا مشکل، توجه به راه‌حل‌های مختلف برای حل مسئله و در نظر گرفتن مزایا و معایب هر رویکرد است.

 

بسیاری از سازمان‌ها تا سال ۲۰۲۰، متفکران انتقادی را به عنوان افرادی کاربردی و قابل استفاده برای حضور در هر تیمی خواهند دانست.

 

۱ . مهارت حل مسائل پیچیده

توانایی حل مسائل پیچیده که در این گزارش به عنوان «ظرفیت حل مشکلات جدید و نامشخص در محیط‌های پیچیده در دنیای واقعی» تعریف شده است، در صدر این فهرست قرار گرفته و به عنوان مهم‌ترین مهارت تا سال ۲۰۲۰ میلادی در نظر گرفته شده است.

 

اما این به چه معناست؟

 

به طور خلاصه، این نکته مربوط به داشتن قابلیت کشش ذهنی برای حل مشکلاتی است که قبلا مشابه آن‌ها را ندیده‌ایم، و در حالی قادر به حل آن‌هاست که با سرعت فوق‌العاده تغییر می‌کنند و هر لحظه پیچیده‌تر می‌شوند!

 

همان‌طور که در این گزارش گفته شده است:«طبق گفته‌ی پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی، انتظار می‌رود بیش از یک سوم (۳۶ درصد) از همه‌ی مشاغل در تمامی صنایع، نیازمند تکنیک «حل مسائل پیچیده» به عنوان یکی از مهارت‌های اصلی خود باشند.»

 

اما نگران نباشید! این بدان معنا نیست که از شما انتظار می‌رود تا همه‌ی مشکلات جهان را حل کنید. داشتن مهارت بالا در حل مسائل پیچیده به شما کمک می‌کند تا از نزدیک با مشکلات برخورد کرده و با دقت جزئیات را بررسی و در جهت تغییر وضعیت تلاش نمایید.

 

خوشبختانه این یک مهارت ذاتی نیست و در طول زمان قابل کسب است و براساس یک پایه‌ی قوی از تفکر انتقادی و جانبی ساخته می‌شود.

 

پس چگونه می‌توانید این مهارت را به دست آورید؟ بر اساس برخی مطالعات، مهارت‌های حل مسئله را می‌توان با انجام بازی‌های ویدیویی زیاد بهبود بخشید.

 

error: Content is protected !!