2024/03/28

نروژ (ویزای کار)

ویزای کار نروژ

ویزا کاری نروژ

نروژ یکی از ثروتمندترین کشورها با اقتصاد بسیار پیشرفته است، فرصت کار در نروژ خوب بوده و کارمندان از درآمد بالا در این کشور بهره می برند. بیش از 50 شغل فهرست شده در نروژ وجود دارد و عمده ترین این مشاغل در بهداشت، نفت (مهندسی)، توریستی، آموزش و پرورش، کسب و کار، فناوری اطلاعات، فلزات، صنایع پالپ و کاغذ، مواد شیمیایی، صنایع کشتی سازی و ماهیگیری است. بخش کسب و کار نروژ از لحاظ تکنولوژیکی بسیار پیشرفته و نوآور است. نروژ یک کشور امن و صلح آمیز با سیستم های رفاهی خوب زندگی است و یک رابطه سازنده و کارآمد با کارمندان و مهاجران متخصص دارد.

سیاست های مهاجرت به نروژ اخیرا روند مثبتی داشته و گسترش یافته و درها را برای مهاجران تحصیل کرده و ماهر از دیگر نقاط جهان باز کرده است. اتباع خارجی باید قبل از ورود به نروژ برای اجازه کار در نروژ از کشور خودشان درخواست نمایند. اجازه کار باید قبل از ورود به کشور اخذ شده باشد. این اجازه کار در صورتی به دست می آید که فرد توانسته باشد یک قراداد کاری با یک کارفرمای نروژی منعقد کند، که امری است دشوار.

کاریابی در نروژ در سال 2021 به دو صورت انجام می شود:

  1. جستجوی کار خارج از نروژ و گرفتن دعوتنامه کاری
  2. پیدا کردن کار و استخدام در حین تحصیل در نروژ یا پس از تحصیل در نروژ

3.     شرایط زندگی در نروژ

  1. تقریبا 14% از کل کشور نروژ را مهاجران تشکیل می دهند که یک سوم این مهاجران برای یافتن کار به این کشور مهاجرت می کنند. با وجود مالیات و هزینه زندگی بالا، هستند کسانی که به دلیل کیفیت زندگی بالا و همچنین استانداردهای بالا و شرایط زندگی خوب به این کشور مهاجرت می کنند. اگر فردی قصد مهاجرت به این کشور را داشته باشد نیازمند این ویزا خواهد بود و برای اخذ ویزای کاری نروژ ملیت فرد تأثیر گذار است. زندگی در کشورهای اسکاندیناوی مشتاقان بسیاری را سمت خود جذب کرده است. در سال 2021 زندگی در نروژ مجددا در برترین انتخاب ها بوده است.
  2. اگر متقاضی، شهروندی یا اقامت دائم یک کشور اروپایی را اخذ کرده باشد می تواند برای یک ویزای کاری 6 ماهه درخواست نماید که این ویزا به وی فرصت می دهد به مدت 6 ماه در کشور حضور داشته باشد و در آن کشور متناسب با مهارت خود در جستجوی کار باشد و در صورت یافتن کار می تواند اقامت خود را تمدید نماید. برای اخذ این ویزا شرایط فرد ارزیابی می شود. هزینه درخواست ویزای کار نروژ هم مثلویزای کاری استرالیا بسته به نوع درخواست فرد ممکن است متفاوت باشد. هزینه زندگی در نروژ به صورت نرمال ماهیانه 1800€ (یورو) می باشد.

شغل های پر درآمد در نروژ

همه ساله رشته ها و مشاغل پرتقاضا در هر کشور اعلام می شود. که در کشور نروژ علاوه بر رشته های مهندسی و نفت و گاز و انرژی مشاغل مطرح و پرطرفداری چون تاسیسات و عمران و ساختمان و مهندسی کشاورزی و آرایشگری و نقاشی ساختمان برای آقایان و همچنین شغل هایی چون شیرینی پزی و آشپزی و آرایشگری و میکاپ را می توان شغل های پردرآمد در نروژ نامید.

مدت زمانی که برای اخذ ویزای کاری کشور نروژ باید در انتظار بود بسته به نوع ویزای متقاضی و شرایط روز متفاوت است. در حال حاضر ویزای کارگران ماهر که در یک سفارت محلی اداره می شود، روند آن بین 4 تا 5 هفته زمان می برد، در صورتی که نقص مدرک وجود نداشته باشد. البته با وجود شرایط کنونی مهاجرت کاری به این کشور مستلزم دارا بودن پیشنهاد کاری از این کشور می باشد.  و در حال حاضر تنها ویزای کاری برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی می باشد و برای رشته های دیگر بهتر است رمز ورود خود را به یک طریق دیگر در این کشور ایجاد نمود که یکی از بهترین راه ها ادامه تحصیل در نروژ می باشد. طبق آمار منتشر شده از اداره مهاجرت نروژ شانس صدور ویزا برای ایرانیان در سال 2021 حدود 80% می باشد.

مدارک مورد نیاز ویزای کاری نروژ

براساس نوع ویزایی که درخواست می شود مدارک در سال 2021 شامل موارد ذیل است:

  • پاسپورت معتبر و کپی برابر اصل آن
  • فرم درخواست تکمیل شده و چک لیست اسناد ارائه شده
  • دو قطعه عکس
  • مدارک تحصیلی و رزومه کاری
  • پیشنهاد شغلی به همراه قرارداد و مبلغ حقوق ذکر شده در قرارداد
  • شواهدی مبنی بر این که فرد متقاضی در نروژ مکانی را برای زندگی در اختیار دارد

بسته به وضعیت فرد ممکن است لازم باشد که مدارک دیگری را ارائه دهد و نکته حائز اهمیت این است که تمام مدارک فرد باید به زبان انگلیسی یا نروژی ترجمه شده باشد و مهر تایید آن را از دادگستری را داشته باشد.

 

 

 

اقامت در کشور نروژ

اگر فردی در کشور نروژ به عنوان یک کارگر ماهر اقامت داشته باشد، می تواند اقامت اعضای خانواده خود را نیز کسب نماید. البته برای واجد شرایط بودن باید ثابت نماید که می تواند در این مدت خانواده خود را از نظر مالی حمایت نماید. به طور مثال برای این که بتواند همسر خود را به عنوان همراه وارد کشور نماید باید حقوق سالیانه NOK306700 (کرون نروژ) را دریافت نماید. به صورت کلی اگر کسی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کار در کشور نروژ اقدام نماید می تواند به راحتی اقامت کاری نروژ را دریافت نماید ولی اگر شخص خارج از حوزه اتحادیه اروپا اقدام نماید می بایست مراحل اخذ ویزای کاری این کشور را که ذکر گردید طی نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!