2024/04/29

رد هزاران درخواست مهاجرت توسط کبک با تصویب قانون

رد درخواست

کبک با تصویب قانون، هزاران درخواست مهاجرت را رد کرد

در ماه فوریه خبری جنجالی از استان کبک، بسیاری از متقاضیان مهاجرت به این استان را در بهت و نگرانی فرو برد. در آن خبر اعلام شد که: «این استان قرار است ۱۸۰۰۰ درخواست انباشته شده از متقاضیان مهاجرت اسکلید ورکر (کارگر ماهر) را رد کرده و در سیاست مهاجرتی جدید خود، بر مهارت‌های زبان فرانسوی و نیازهای بازار کار تاکید کند. این سیاست در قالب لایحه‌ای موسوم به Bill 9 ارائه شده است. وزیر مهاجرت کبک Simon Jolin-Barrette، هدف از ارائه‌ی این لایحه را اتخاذ سیاست شخصی شده‌تری اعلام کرده است که تاکید آن بر کمبود نیروی کار است.»

 

حالا بعد از گذشت چندین ماه، جدیدترین خبرهای به دست آمده از استان کبک از این حکایت دارند که دادگاه این استان، حکم به رد ۱۶ هزار درخواست مهاجرت داده است. این درخواست‌ها تا قبل از دوم آگوست ۲۰۱۸ از طریق برنامه اسکیلد ورکر ارسال شده و به آن‌ها رسیدگی نشده بود.

 

روزی که اولین خبر را در این رابطه به اطلاع شما همراهان عزیز رساندیم، تعداد درخواست‌ها ۱۸ هزار عدد بود اما دادگاه طی حکمی دولت کبک را مجبور کرد که به فرایند رسیدگی ادامه دهد تا اینکه نهایتا شورای ملی Bill 9 را تایید کرد. در این مدت، به ۲ هزار درخواست رسیدگی شد و از آن بین تنها ۲۵۸ درخواست پذیرفته شد. پس از ۱۹ ساعت، Bill 9 با رای ۶۲ نفری به تایید رسید.

 

دولت کبک گفته است که هدف از این قانون این است که: «مطمئن شویم مهاجرانی که به کبک می‌آیند به خوبی در بافت جامعه و فرهنگ حل می‌شوند و به آن خو می‌گیرند. و بنابراین بهتر می‌توانند در بازار کار کبک موفق شوند.» وزیر مهاجرت کبک آقای Simon Jolin-Barrette هم گفته است: «ما داریم سیستم مهاجرت را متناسب با منافع مردم تغییر می‌دهیم چرا که باید مطمئن باشیم مهاجرت با نیازهای بازار کار تناسب دارد.»

 

اولویت با ابراز تمایل‌هاست

آقای Barrette همچنین استدلال کرده است که با توجه به رونمایی از سیستم ابراز تمایل آنلاین برنامه اسکیلد ورکر کبک در تابستان گذشته، رد درخواست‌های انباشته شده که حدود ۵۰ هزار متقاضی مهاجرت همراه با اعضای خانواده‌هایشان را نمایندگی می‌کرد ضروری بوده است.

 

درخواست‌هایی که رد شده‌اند در زمانی ارسال شده بودند که سیستم مهاجرتی کبک اولویت را به هر که زودتر اقدام می‌کرد می‌داد و البته این سیستم اصلا متناسب با نیازهای کارفرمایان کبکی نبود. اما بعد از رونمایی از سیستم آنلاین و جدید مهاجرت کبک متقاضیان بر حسب جزییاتی که در ابراز تمایل یا Expression of Interest خود ارائه کرده‌اند انتخاب خواهند شد. متقاضیان ابراز تمایل خود را از طریق پورتالی موسوم به Arrima ثبت می‌کنند.

 

در Expression of Interest جزییاتی از قبیل تحصیلات، سابقه کار و توانایی‌های زبانی و سایر عوامل ارائه می‌شود. سپس وزارت مهاجرت کبک بر اساس ملاحظاتی نظیر نیاز به نیروی کار در مناطق حاشیه‌ای استان که با کمبود نیروی کار مواجه هستند از متقاضیان دعوت می‌کند تا برای دریافت گواهی انتخاب کبک یا Certificat de séléction du Québec یا به اختصار CSQ تقاضا ارائه کنند.

 

آقای Jolin-Barrette همچنین گفته است که سیستم Expression of Interest تناسب بیشتری با تلاش‌هایی که دولت در راستای انتخاب کارگران ماهر به منظور برطرف کردن کمبود نیروی کار انجام می‌دهد دارد. گفتنی است متقاضیانی که درخواستشان رد شده می‌توانند هم‌اکنون تمایل خود را برای مهاجرت به کبک اعلام کنند.

 

فدراسیون اتاق بازرگانی کبک نیز از تصویب Bill 9 استقبال کرده است و گفته است تلاش‌های دولت در راستای تطبیق مهاجرت با نیازهای کارفرمایان کبک «تاثیر بسیار مهمی بر جای خواهد گذاشت». در عین حال، رئیس انجمن وکلای مهاجرت کبک تصویب این قانون را محکوم کرده و آن را برای متقاضیانی که درخواستشان رد شده بسیار مخرب خوانده است. به گفته‌ی او برخی از این متقاضیان سه، چهار یا پنج سال یا بیشتر منتظر بوده‌اند.

error: Content is protected !!