2024/04/25

چگونه میتوانید مخارج تحصیل خود را تامین کنید؟ وام ها و بورسیه ها

چگونه می‌توانید مخارج تحصیل خود را تامین کنید؟

وام گرفتن

حدود ۶۰ درصد از دانشجویان دانشگاه‌ها یا کالج‌ها که با گرفتن وام قادر به تحصیل شده و درس خود را به اتمام رسانده‌اند هر یک به طور متوسط ۲۶ هزار دلار وام دانشجویی دارند که باید بازپرداخت کنند. (البته این مقدار بسته به استان‌های مختلف متفاوت است و از ۳۰ هزار دلار در بخش آتلانتیک کانادا یعنی استان‌های نیوبرانزویک، پرینس ادوارد آیلند، نووااسکوشیا و نیوفاوندلند و لابرادور آغاز می‌شود و تا ۱۵ هزار دلار در استان کبک کاهش پیدا می‌کند). بنا بر اعلام انجمنHigher Education Strategy این میزان در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته تقریبا ثابت مانده بود اما از آنجایی که مدتی است به دلیل بالا رفتن شهریه‌ها و کم شدن کار دانشجویان بیشتری برای پرداخت شهریه خود از وام دانشجویی استفاده کرده‌اند، حجم کل وامی که دولت‌های فدرال و استانی برای تحصیل پرداخت کرده‌اند به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

با دیدن این رقم بالا فکر نکنید که گرفتن وام کار آسانی است! وضعیت متقاضیان وام بر اساس برخی عوامل ارزیابی می‌شود که از آن جمله می‌توان به شهریه و سایر هزینه‌ها، درآمد و دارایی‌های فرد و زندگی کردن فرد در خانه شخصی (که شامل فاصله‌ی چهل کیلومتری خانه پدری از محل تحصیل نیز می‌شود) اشاره کرد. از آنجایی که دولت انتظار دارد که خانواده شما تا سن ۲۲ سالگی بخش عمده‌ای از هزینه‌‌های تحصیلی‌اتان را تامین کنند، ممکن است در صورتی که درآمد ترکیبی آنها بالا باشد_بدون آن‌که به کساد بودن جریان مالی خانواده و یا حتی امتناع آنها از پرداخت هزینه‌های شما توجهی بشود_ با درخواست وام از جانب شما موافقت نشود. بر اساس گفته‌های آقای جوزف برگر از Higher Education Strategy از تورنتو، این سیستم بیشتر به نفع آن دسته از دانشجویان طبقه‌ی متوسط طراحی شده که در خارج از شهر محل سکونت خود ادامه‌ی تحصیل می‌دهند. او اشاره کرد: «آن‌ها در خانه زندگی نمی‌کنند، هزینه‌های بالایی دارند و چندان کار نمی‌کنند.» وی در ادامه افزود:« فرزندان خانواده‌های کم‌درآمدی که کار هم می‌کنند و به دلیل ارزان‌تر بودن به کالج می‌روند و با والدینشان هم زندگی می‌کنند، شانس کمتری برای دریافت وام دارند.» در صورتی که با وام دانشجویی شما موافقت نشد، همیشه قادرید که به سراغ یکی از بانک‌های بزرگ کانادایی _که همگی آن‌ها به دانشجویان خط اعتبار (line of credit ) می‌دهند_ بروید. آن‌ها شما را بر اساس توان بازپرداختتان در آینده ارزیابی می‌کنند و این به این معناست که میزان وامی که به شما پرداخت می‌شود به رشته تحصیلیتان بستگی دارد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر وام تحصیلی بگیرید (چه از دولت و چه از بانک) احتمالا مبلغ آن از چیزی که به آن نیاز دارید بیشتر خواهد بود. پس اگر به همه‌ی آن نیاز ندارید سعی کنید با وسوسه‌ی خرج‌ کردن تمام وام خود مقابله کنید. یادتان باشد که به محض پایان دوره‌‌ی تحصیلتان و رسیدن موعد بازپرداخت وام به بدهی شما بهره تعلق می‌گیرد، بنابراین در حقیقت اولین پرداخت شما شش ماه بعد از اتمام تحصیلتان نیست. آقای برگر خبرهای خوبی هم دارد: «آمار نشان می‌دهد که درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان بین ۶ تا ۱۲ ماه بعد از اتمام تحصیل خود شاغل می‌شوند و این افراد به طرز بارزی سطح درآمد بالاتری نسبت به کسانی که به دانشگاه یا کالج نرفته‌اند دارند. آن‌ها در دوره‌های رکود اقتصادی امنیت بیشتری خواهند داشت و با بالا رفتن سن، درآمدشان هم بیشتر می‌شود. اگر پرهیز از از بدهکار شدن تنها چیزی است که باعث بی میلی شما نسبت به ادامه تحصیل شده است، به اعتقاد من هزینه‌ی ادامه ندادن تحصیلات خیلی بیشتر از هزینه‌ی تحصیلات تکمیلی‌ست.»

یافتن بورسیه و گزینه های مشابه

با درنظر گرفتن متوسط شهریه‌ی دانشجویان کانادایی که این روزها به حدود ۵ هزار و ۵۰۰ دلار در سال رسیده، حتی اگر یک ورزشکار حرفه‌ای یا مغز متفکر و نابغه نباشید، باز هم ارزشش را دارد که به دنبال یافتن کمک‌های بلاعوض (Grant)، کمک‌هزینه‌های تحصیلی و بورسیه‌ها باشید. دولت فدرال در برنامه Canada Student Grant Program خود حدود ۲۴۵ هزار کمک بلاعوض در نظر گرفته که بیشتر هدفشان دانشجویانی با درآمد کم یا متوسط یا کسانی است که ناتوانی‌های جسمی و نیاز به کمک دائمی دارند و همچنین دانشجویانی که به صورت نیمه‌وقت تحصیل می‌کنند. البته تعلق گرفتن این کمک‌ها به شما _که معمولا  حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار در ماه هستند_ قطعی نیست اما در شرایط دانشجویی هر یک پنی هم می‌تواند کمک بزرگی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به نشانی canlearn.ca و دیگر لینک‌هایی که مراکز اعطای کمک‌های مالی در هر استان و منطقه را معرفی می‌کنند مراجعه کنید. خیلی از شرکت‌ها برای فرزندان کارکنان خود بورسیه‌هایی را در نظر گرفته‌، شما می‌توانید از پدر و مادرتان بخواهید تا پرس و جوهای لازم در این زمینه را انجام دهند. می‌توانید وب‌سایت انجمن دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا (Association of Universities and Colleges of Canada) را نیز چک کنید. در این وب‌سایت حدود ۱۴۰ کمک‌هزینه تحصیلی مختلف از طرف شرکت‌ها و موسسات مختلف معرفی و ارائه شده است.

همچنین در وبسایت های روبه رو نیز می توانید مواردی از این دست را بیابید:

studentawards.com

scholarshipscanada.com

 

error: Content is protected !!